انواع دوخت
طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 19
باردید دیروز : 21
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 2383
بازدید سال : 14075
بازدید کلی : 199533

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 2383
بازدید کل : 199533
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1398
نظرات

انواع دوخت

كوك ساده

كوك يكي از ساده ترين دوخت ها در خياطي است

کوک ساده

كاربرد اين دوخت در خياطي اتصال موقت درزها به يكديگر است.معمولاطول و فاصله ي هر كوك از يكديگر حدود نيم تا يك سانتي متر است.

طول شلال هاي كوك و هم چنين فواصل آن ها را تا لبه ي پارچه به طور مساوي كوك مي زنند تا هنگامِ دوخت چرخكاري، درزها صاف و يك نواخت باشد.

براي دوخت درزي صاف و بدون چروك، پارچه را روي ميز قرار دهيد و با سوزن بلند كوك بزنيد

ضمناً هيچ گاه انتهاي نخ را گره نزنيد، زيرا امكان دارد هنگام چرخ گره در زيرسوزن قرار بگيرد و چرخ شوددر اين مدت جداسازي آن از پارچه مشكل خواهد شداز اين دوخت براي اتّصال درز تكه هايي كه يكي به ديگري خورد يا چين مي خورد نيز استفاده  مي كنند، مانند اتّصال آستين به حلقه ي آستين.

كوك شُل يا كوك راهنما :

از اين كوك، براي ردگذاري به صورت قرينه روي لباس استفاده مي شود

کوک شل یا راهنما

در واقع با اين دوخت شكل الگو روي پارچه كپي مي شودروش دوخت اين گونه است كه دو لايه ي پارچه را روي هم قرار دهيدالگوي دل خواه را نيز روي پارچه با سوزن وصل كنيددور اين الگو را با گچ خياطي (ملعلامت بگذاريدپارچه را با فاصله ي 1 تا سانتي متر از علامت قيچي و سپس الگو را از روي پارچه جدا كنيد.

محل علامت گذاري شده را كوك شل بزنيد و سوزن را از پارچه خارج كنيددو شلال كوچك بدوزيدسپس سوزن را از سمت راست شلال دوم (پشت شلال دومداخل پارچه فرو ببريد و دوباره يك شلال بزنيد و سوزن را از سمت چپ شلال خارج كنيدهنگامِ كشيدن نخ، حلقه اي از نخ را به حالت شل روي پارچه باقي بگذاريداين عمل را تا انتهاي كار تكرار كنيدبعد از اتمام كار دو لايه ي پارچه را به طرفين بكشيد، به طوري كه تمام كوك ها به حالت آزاد و يك نواخت در ميان دولايه ي پارچه قرار گيرندسپس با يك قيچي كوچك و تيز كوك ها را از وسط قيچي كنيد

پس دوزي

كاربرد پس دوزي در خياطي براي پارچه هاي ظريف و لطيف است

درپس دوزي، دوخت نبايد از رو يا از پشت لباس ديده شودروش كار اين گونه است كه لبه ي پارچه راحدود يك سانتي متر تا بزنيد و اتو كنيدسپس لبه ي پارچه را به اندازه مورد نياز تا كنيد و كو ك بزنيد.

دوخت پس دوزی

حال براي پس دوزي با نخِ هم رنگِ پارچه، يك تار از سطح پارچه را به سوزن بگيريد

سپس سوزن را از ميان تاي يك سانتي متري ردكنيد و به فاصله ي نيم تا يك سانتي متر از تاي پارچه سوزن را از پارچه خارج كنيد و دوباره از همان محل، كه سوزن از پارچه خارج شده است، از سطح پارچه يك تار برداريد و اين عمل را تكرار كنيد.

دقت كنيد در شروع كار، نخ را روي تاي پارچه با دو شلال ريز محكم كنيد

نخ را گره نزنيد، با اين روش دوخت يك پس دوزي مخفي خواهيد داشت كه نخ ازروي پارچه و پشت پارچه ديده نمي شودچنان چه پس دوزي در كنار خط چرخ شده اي انجام گيرد هربار سوزن را از زيربخيه ي چرخ و سپس از داخل تاي پارچه رد كنيددر اين پس دوزي نيز نخ كاملاً مشخص نمي شود.

توجه ! چنان چه مي خواهيد لبه ي دامن يا جايي كه داراي طول زياد است پس دوزي كنيد حتماً در فاصله ي هرچند بخيه يك بار آن را محكم كنيد تا اگر زماني نخ پس دوزي به جايي گيركرد كار كاملاً كشيده و شكافته نشود.

زيگزاگ

كاربرداين دوخت درپارچه هاي ضخيم است

دوخت زیگزاگ

چنانچه لبه ي پارچه ضخيم را تا كنيد ضخامت پارچه، لبه ي كار را بد فرم نشان مي دهدبنابراين، بهتر است لبه ي پارچه را با قيچي زيگزاگ برش بزنيد يا با چرخ اورلاك (سردوزتميزدوزي كنيدسپس پارچه به اندازه ي موردنظر تا كنيد و كوك بزنيد و اتو كنيد.

زيگزاگ از طرف چپ به راست دوخته مي شود

 ابتدا نخ را در سمت چپ با دوشلال ريز محكم كنيد، بعد چند تار از سطح پارچه را برداريد و نخ را از پارچه خارج كنيد، سپس از لبه ي تاشده ي پارچه نيز چند تار برداريد و سوزن را از پارچه خارج كنيداين عمل را تكرار كنيدتوجه كنيد و هنگامي كه نخ را از پارچه برمي داريد، نخ بايد روي دست يا روي سوزن قرار گيرد تا دوخت به صورت زيگزاگ (هفت و هشتديده شودهنگام دوخت، نخ را هرگز محكم نكشيد زيرا نخ در روي پارچه كشيده مي شود و كار را جمع مي كند.

بخيه

نوعي ديگر از دوخت هايي است كه همانند بخيه ي چرخ محكم و بادوام است و در مواقعي كه به دوخت دست دوزي محكم نياز باشد از اين دوخت استفاده مي كنند

دوخت بخیه

سوزن را از ميان پارچه خارج كنيد و از سمت راست آن سوزن را به پارچه فرو بريد و از سمت چپ آن خارج كنيد، به طوري كه هربار سوزن از محل دوخت قبلي به پارچه فرو برده شودشكل ظاهري اين دوخت شبيه به دوخت بخيه ي چرخ خياطي است.



تعداد بازدید از این مطلب: 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود