مبانی تئوری رنگ ها را بیاموزید تا کار با آنها را یاد بگیرید
طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 52
باردید دیروز : 21
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 2416
بازدید سال : 14108
بازدید کلی : 199566

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 52
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 2416
بازدید کل : 199566
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 22 اسفند 1397
نظرات

مبانی تئوری رنگ ها را بیاموزید تا کار با آنها را یاد بگیرید

رنگ ها برای زیبا کردن هر چیزی مهم هستند، حالا چه لباسی که می پوشید یا دکور خانه باشد، چه طراحی و ساخت صفحات وب. اما کمتر کسی به صورت غریزی می داند که آبی و نارنجی ترکیبی کامل هستند. اگر نمی توانید به قضاوت خود اطمینان کنید، می توانید با درک مبانی تئوری رنگ ها همیشه بهترین انتخاب را انجام دهید.

چرخه رنگ های را بیاموزید

مبانی تئوری رنگ ها را بیاموزید تا کار با آنها را یاد بگیرید

 

تصویر بالا چرخه ی اساسی رنگ ها است و به شما در انتخاب رنگ کمک می کند. شاید این تصویر را قبلا هم دیده باشید، اما قبل از هر چیز می خواهیم برای یادآوری توضیحش دهیم.

قرمز، آبی و زرد رنگ های اصلی هستند، وقتی قرمز و زرد را ترکیب می کنیم، نارنجی بدست می آوریم، با ترکیب آبی و زرد، سبز بدست می آید، با ترکیب آبی و قرمز، بنفش بدست می آید. نارنجی، بنفش و سبز رنگ های ثانویه نامیده می شوند. رنگ های بخش سوم مانند قرمز – بنفش و آبی – بنفش از ترکیب رنگ های گروه اولیه و گروه ثانویه ایجاد می شوند.

همه رنگ ها ته رنگ و سایه دارند. ته رنگ به تغییر رنگ ها زمانی که با سفید ترکیب می شوند می گویند، و سایه نیز به زمانی گفته می شود که رنگ با مشکی ترکیب می شود. اما برای طرح های رنگی عمومی در واقع نیاز نیست نگران ته رنگ ها و سایه ها باشید. متخصصان چرخه رنگ ها می گویند:

با توجه به تئوری رنگ ها، برای ترکیب رنگ های هماهنگ از دو رنگی که در چرخه ی رنگ ها روبروی یکدیگر قرار دارند استفاده می کنند، هر سه رنگی که به صورت مساوی در چرخه رنگ از هم فاصله داشته باشند یک مثلث می سازند، و یا هر چهار رنگ یک مربع مستطیل می سازند. ترکیب رنگ هماهنگ را طرح رنگ ها می گویند.

در چرخه رنگ ها یک تفکیک دیگر نیز وجود دارد که باید از آن آگاهی داشته باشید تا بتوانید طرح رنگ ها را بهتر درک کنید: رنگ های سرد و گرم. هر کدام از این رنگ ها برای انتقال احساسات هدفی خاص را دنبال می کنند. رنگ های گرم نشان دهنده ی انرژی و نشاط هستند، در حالی که رنگ های سرد نشان دهنده آرامش و صلح هستند. چرخه رنگ به خودی خود می تواند به سادگی تقسیم شود که کدام رنگ ها گرم و کدام سرد هستند. در تصویر زیر این تقسیم بندی را می توانید مشاهده کنید:

مبانی تئوری رنگ ها را بیاموزید تا کار با آنها را یاد بگیرید

تخصص در مبانی طرح رنگ ها

مبانی تئوری رنگ ها را بیاموزید تا کار با آنها را یاد بگیرید

 

بر اساس چرخه رنگ ها، قوانین بنیادی محدودی برای مطابقت رنگ ها وجود دارد. و آنها بسیار ساده هستند.

رنگ های مکمل: به هر دو رنگی می گویند که در چرخه رنگ ها مقابل یکدیگر قرار دارند. برای مثال آبی و نارنجی، قرمز و سبز.

اینها با هم تضاد بالایی می سازند، پس برای برجسته کردن از آنها استفاده می شود. معمولا از یک رنگ به عنوان پس زمینه و از رنگ دیگر به عنوان تاکید استفاده می شود. در اینجا می توانید از ته رنگ ها و سایه ها نیز استفاده کنید، برای مثال، ته رنگ روشن آبی در تضاد نارنجی تیره تر قرار می گیرد.

رنگ های شبه مکمل: از سه رنگ استفاده می کنند. در این طرح یک رنگ با دورنگ مجاور خود منطبق می شود. برای مثال آبی، زرد – نارنجی و قرمز – نارنجی.

این طرح برای مبتدیان مناسب است چون مشکل خراب در می آید. دلیلش این است که رنگ های تضاد دارید، اما کاملا مانند رنگ های مکمل روبروی یکدیگر نیستند.

رنگ های مشابه: سه رنگی که در چرخه در کنار هم هستند را رنگ های مشابه می گویند. برای مثال، نارنجی، زرد – نارنجی، و زرد.

برای کار با رنگ های مشابه بهتر است روی ته رنگ های آنها کار کنید، همچنین بهتر است در این طرح از رنگ های گرم و سرد نیز استفاده نکنید.

رنگ های سه گانه: به سه رنگی گفته می شود که در چرخه رنگ ها به صورت مساوی از هم جدا هستند. برای مثال، قرمز، زرد و آبی.

رنگ های سه گانه نیز تضاد بالایی دارند، اما تعادل بیشتری نسبت به رنگ های مکمل دارند. بهتر است یک رنگ نسبت به دو رنگ دیگر تسلط بیشتری داشته باشد.

رنگ های Tetradic ( مستطیلی ): چهار رنگ با هم استفاده می شوند، در قالب دو مجموعه از رنگ های مکمل. برای مثال، آبی و نارنجی با زرد و بنفش زوج هستند. به تعادل رساندن این طرح بسیار سخت است.

در این طرح رنگ های بیشتری استفاده می شود، اگر چهار رنگ در اندازه های برابر استفاده شوند، طرح نهایی ممکن است غیر متعادل به نظر بیاید. پس باید رنگی انتخاب کنید که تسلط داشته باشد یا به دیگر رنگ ها برتری پیدا کند. از رنگ های خالص در اندازه های برابر استفاده نکنید.

استفاده از تئوری رنگ ها در زندگی روزانه

مبانی تئوری رنگ ها را بیاموزید تا کار با آنها را یاد بگیرید

 

حالا مقداری با تئوری رنگ ها آشنا شدید، اما چطور می توان از آن در زندگی روزانه استفاده کرد؟ سعی می کنیم به شما بیاموزیم چگونه ازآن استفاده کنید.

برخی افراد قادر هستند که همیشه خوب لباس بپوشند، در حالی که برخی دیگر لباس هایی می پوشند که اصلا بهم نمی آیند. از چرخه رنگ یک پرینت بگیرید و به کمد لباس خود بچسبانید. دفعه دیگری که خواستید لباس بردارید، به چرخه رنگ نگاه کنید تا ببینید کدام رنگ می تواند مکمل لباسی که برداشتید باشد. همچنین می توانید از رنگ های سرد و گرم برای نشان دادن احساسات خود نیز استفاده کنید. البته یادگیری استفاده از رنگ ها تنها بخشی از هنر خوش لباس بودن است. چند نکته برای استفاده از رنگ ها:

درلباسی که می پوشید به بیش از سه رنگ احتیاجی ندارید. از رنگ های مناسب برای نوع پوست و آرایشی که دارید استفاده کنید. چند نوع رنگ را روی پوست خود امتحان کنید و ببینید کدامیک بیشتر از همه با آن سازگاری دارد. از ست کردن رنگ های خاکستری با رنگ های روشن مانند زرد پرهیز کنید.

تئوری رنگ ها در اداره نیز می تواند کمکتان کند. مثلا اگر برای یک مصاحبه می روید و یا چیزی را می خواهید معرفی کنید بهتر است باز هم لباستان بیش از سه رنگ نداشته باشد.

به خاطر داشته باشید اگر معرفی کارتان جلوی پروژکتور انجام می شود لباس های روشن باید به تن کنید. این یعنی رنگی با تضاد زیاد.

البته تئوری رنگ ها هنگام نقاشی خانه و یا لوازم داخل آن نیز تاثیر دارد. سایت ها و متخصصان زیادی هستند که می توانند در انتخاب رنگ مناسب کمکتان کنند. این سه نکته را درباره خانه به خاطر داشته باشید:

بیش از سه رنگ در یک اتاق می تواند عالی باشد، اما اگر می خواهید چنین کاری را بکنید، حداکثر از سه رنگ استفاده شود. اگر از دو رنگ برجسته استفاده می کنید، رنگ سوم باید ساده باشد تا به چشم استراحت داده شود.

موقع انتخاب رنگ ابتدا برجسته ترین را انتخاب کنید. و سپس با در نظر داشتن اولین رنگ دیگر رنگ ها را انتخاب کنید.

از انتخاب رنگ نترسید، چون موقت است و همیشه می توانید تغییرش دهید.

البته این موارد شامل همه استفاده ای که می توانید از تئوری رنگ ها بکنید نمی شود. رنگ ها و ترکیب آنها در مواقع زیادی به کار می آید و دانستن این مبانی کمکتان می کند بتوانید بهتر از رنگ ها استفاده کنید و کم کم تجربه خود در این مورد را افزایش دهید.

 

 

 



تعداد بازدید از این مطلب: 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود