طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 31
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 176
بازدید ماه : 2374
بازدید سال : 14066
بازدید کلی : 199524

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 176
بازدید ماه : 2374
بازدید کل : 199524
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 14 دی 1398
نظرات

نقاشی سیاه قلم و آموزش به صورت گام به گام

آموزش طراحی و نقاشی سیاه قلم از اجزا چهره

قبل از شروع به کار ، توضیح کوتاهی درباره سیاه قلم و نحوه انجام این تمرینات بدیم :

بطور کلی به هر نوع تاثیر گذاری مداد سیاه و یا ذغال (مثل مداد معمولی B2 گرافیتی و پودرذغال) بر روی کاغذ به همراه سایه ها می توان سیاه قلم گفت ، هنرمندان هریک بنا به سلیقه شخصی ، تجربیات و آموخته ها برای به تصویر کشیدن موضوع مورد نظر از ابزار خاصی استفاده می کنند !شما می توانید با

با ابزار گوناگون سیاه قلم در بخش لوازم مورد نیاز سیاه قلم ، آشنایی پیدا کنید !
اما در این مقاله فقط از مداد سیاه HB  –  B2  –  B6 استفاده شده .

ابزار و تکنیک های سیاه قلم در طول تاریخ و به مرور زمان تا حدی پیشرفت کرده است که امروزه نقاشی کردن برای هر هنرجو و یا شخص هنردوستی کار راحتی شده و تنها با چند ماه تمرین می توان به سطح جذابی از هنر نقاشی رسید !

برای کشیدن هر یک از اجزا چهره که در این مقاله آمده است ، اگر در سطح مبتدی و یا متوسط هستید حداقل 1 تا 3 ساعت زمان بگزارید !
این زمان برای افراد مبتدی برای هر یک از اجزا چشم ، بینی ، لب و گوش حداقل 3 ساعت الزامیست ، این زمان به شما کمک میکند تا دید خود را در نقاشی سیاه قلم تقویت کنید ، تا حدی که در آینده به 30 دقیقه هم برسید !

و برای تمام تمرینات این وبسایت حتما حدودا هر 5 دقیقه یکبار از فاصله یک و نیم متری به طرح خود نگاه کنید و اشتباهات آن را با دقت بررسی کنید .

مرحله 1  طراحی چشم :

در این مرحله خطوط بیرونی لثه چشم ، ابرو و خطوط چین خوردگی پلک بالا و پایین را با دقت و به صورت ساده و با خطوط نسبتا صاف و سریع ترسیم می کنیم . برای تشخیص بهتر می تونید بعد از اینکه طراحی رو انجام دادید از یک خطکش برای اتمینان اط صحت فاصله ها و فرم کلی استفاده کنید .

مرحله 2 :

جزئیات طراحی را اضافه کرده ، به زخامت لثه چشم دقت کنید (اگر نام اجزاء چشم را نمی دانید به مقاله طراحی چشم استاندارد مراجعه کنید) ، به فاصله بین خطوط ، زاویه و فاصله هر خط نسبت به دیگری و توجه کنید .

 

مرحله 3  سایه چشم :

محل سایه های اصلی را به صورت ساده مشخص کنید .

مرحله 4 :

سایه ها را کمی تکمیل تر کنید ، توجه کنید که لثه بالا تیره تر از لثه پایین و قسمت بالایی عنبیه تیره هاز قسمت پایین و سمت راست آن است .

 

مرحله 5 :

سایه ها را با محوکن و قلموی مناسب سیاه قلم که در مقاله ابزار مورد نیاز سیاه قلم مارک مناسب آن توضیح داده شده محو کنید و به تیرگی های طرح اضافه کنید .

مرحله 6  اتمام طراحی و نقاشی سیاه قلم چشم

تعداد بازدید از این مطلب: 248
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 27 آذر 1398
نظرات

 

یشتر عکاسان قرن 21 از دوربین دیجیتال استفاده می‌کنند،‌ دوربین‌هایی که در آن به جای مواد شیمیایی از حسگرها برای ثبت تصاویر درون پوشه‌های دیجیتال استفاده می‌شود. کم‌قیمت‌ترین دوربین‌های دیجیتال نیز امروزه قادرند تصاویرقابل قبولی به ثبت برسانند،‌از این رو عکاسی با کیفیت تقریبا در دسترس هر انسانی قرار دارد.

با این‌همه بهترین دوربین جهان نیز به عکاسی قابل نیاز دارد تا امکان گرفتن عکسهای شگفت‌انگیز به وجود بیاید. برای انجام هرنوع از عکاسی،‌ حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای،‌دانستن اصول اولیه این‌کار لازم است. با درحالی‌که دوربین‌ها طی 150 سال گذشته قطعا تغییرات بزرگی داشته‌اند، اصول عکاسی تقریبا مشابه با اصول اولیه باقی‌مانده‌اند.

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این اصول،‌دانستن عبارت‌های رایجی است که در عکاسی به وفور کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند:

 

نوردهی

نوردهی به مفهوم میزان نوری است که بر روی فیلم یا حسگر ثبت می‌شود. برای ثبت منظره‌ای که در پیش رو دارید باید مقدار درستی از نور را وارد دوربین کنید،‌اگر در نور روز بخواهید عکسی به ثبت برسانید درحالی‌که میزان ورودی نور به شدت زیاد است و حساسیت نیز بر روی عدد بالایی تنظیم شده است،‌تصویر نهایی منظره‌ای بسیار درخشان و غیرطبیعی خواهد بود. از سویی دیگر بستن دریچه دیافراگم برای ورود نور و کاهش دادن حساسیت و کاستن سرعت شاتر منجر به ایجاد عکسی تاریک خواهد شد. کلیدی‌ترین ترفند در عکاسی تنظیم دقیق سرعت شاتر، دریچه دیافراگم و حساسیت فیلم یا حسگر است.

یکی از راهکارهای متفاوت برای تنظیم نوردهی، براکتینگ نامیده می‌شود. برای تنظیم نور عکس به صورت دستی در این شیوه باید سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت دوربین را به اندازه‌ای که فکر می‌کنید مناسب است تنظیم کنید و سپس از موضوع عکاسی کنید. سپس تنظیمات را به گونه‌ای تغییر دهید که میزان نوردهی کمی کاهش پیدا کند و دوباره عکاسی کنید. دفعه بعد میزان نوردهی را کمی بیشتر از عکس اول کرده و بازهم عکاسی کنید. انتخاب میانگینی از تنظیمات این سه عکس، می‌توانند به شما نشان دهند که چه نوری برای عکاسی از موضوع مناسب است. این تکنیک در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال امروزی وجود دارند و دوربین به صورت خودکار این سه عکس را در سه نوردهی متفاوت به ثبت می‌رساند.

دیافراگم/ضریب افَ

این دو عبارت وابستگی بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. دیافراگم به دریچه‌ای بر روی لنز گفته می‌شود که در زمان ثبت عکس نور از میان آن عبور می‌کند. واضح است بزرگتر بودن دیافراگم منجر به عبور مقدار نور بیشتری خواهد شد. ضریب اف نیز اصطلاحی است که عکاسان درهنگام صحبت درباره ابعاد مختلف دیافراگم از آن استفاده می‌کنند. ضریب اف معمولا به شکل f/8 یا f/22 مشخص می‌شود. اعداد مقابل اف می‌توانند از یک تا 128 تنوع داشته باشند و تنها چند لنز محدود هستند که از f/0.95 برخوردارند. هرچه ضریب اف بالاتر باشد، یعنی دیافراگم لنز کوچکتر است و نور کمتری از خود عبور می‌دهد. ضریب اف معمولا بر اساس شاخصی استاندارد تعیین می‌شود که بر اساس آن هر افزایش نمایانگر دیافراگمی است که به نیمی از مقدار عدد ارائه شده اجازه عبور نور خواهد داد. برای ََضریب اف هشت لنز دوربین نیم برابر کمتر از ضریب اف 5.6 اجازه عبور نور به درون دوربین خواهد داد. مقادیر استاندارد ضریب اف به این ترتیبند:

f/1, f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32, f/45, f/64, f/90, f/128

دریچه دیافراگم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا عکاسی تماما بر اساس تغییر دادن در نور است. ضریب اف متناسب با شرایط نوری مختلف در کیفیت عکس نهایی نقش مهمی به عهده دارد. ضریب اف همچنین در ایجاد عمق میدان و ایجاد اثرات هنری بر روی عکس نیز تاثیرگذار است.

فلش

فلش منبع نوری مهمی در محیط‌های کم نور یا موقعیت‌های غیر‌منتظره به شمار می‌رود. با این‌همه این منبع نوری محدودیت‌های فراوانی دارد که حتی در زمان عکاسی خانوادگی نیز به راحتی می‌توان متوجه این محدودیت‌ها شد. استفاده از فلش منجر به درخشان شدن موضوع پیش‌زمینه و ایجاد سایه‌های شدید در پشت موضوع خواهد شد و همین موضوع عکاسان زیادی را بر آن داشته تا درحد ممکن از نور محیط برای عکاسی استفاده کنند. با این‌همه اگر در شرایطی قرار داشته باشید که تنها منبع نوری قابل قبول فلش دوربین باشد، راهکارهایی برای کاستن محدودیت‌های فلش وجود دارد. دور شدن از موضوع تا حد قابل قبول، زوم کردن بر روی موضوع، چسباندن تکه‌ای دستمال کاغذی بر روی فلش برای نرم کردن نور آن، کم کردن شدت نور فلش با استفاده از تنظیمات دوربین، و در نهایت قرار دادن انگشت بر روی فلش از جمله این تکنیک‌ها است. البته عکاسان حرفه‌ای تکنیک‌های بهتری برای استفاده از فلش را مورد استفاده قرار می‌دهند، برای مثال از فلش‌های راه دور استفاده می‌کنند و یا بازتاب نور فلش را برای عکاسی به کار می‌گیرند و یا از فلش برای ثابت کردن موضوع در میان عکسی که از مدن نورپردازی بالایی برخوردار است استفاده می‌‌کنند.

عمق میدان

تصاویر زیادی وجود دارند که در آنها موضوع پیش‌زمینه از نهایت وضوح برخوردار است اما پس‌زمینه کاملا کدر و مبهم است. این تصاویر محصول محدودیت‌های دوربین‌ها در زمینه عمق میدان است. عمق میدان می‌تواند محدوده‌ای از بسیار باریک تا بی‌نهایت داشته‌باشد. ابتدایی‌ترین بخش دوربین که بر روی عمق میدان تاثیرگذار است،‌دیافراگم است. هرچه دیافراگم بازتر باشد و ضریب اف آن کوچکتر باشد عمق میدان باریک‌تر خواهد شد، در مقابل کوچکتر بودن دیافراگم و بالا بودن ضریب اف منجر به افزایش محدوده عمق میدان خواهد شد. فاصله کانونی نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر روی عمق میدان است. فاصله کانونی می‌تواند نوع لنز مورد استفاده و فاصله موضوع تا دوربین را مشخص سازد. موضوع‌های نزدیکتر از عمق میدان کمتر و موضوع‌های دور از عمق میدان بزرگتری برخوردار خواهند بود. محاسبه عمق میدان کار پیچیده‌ای است که به افرادی که علاقه‌ای به ریاضیات ندارند،‌انجام آن توصیه نمی‌شود. این افراد بهتر است بر روی تنظیمات دیافراگم دوربین خود مسلط شوند تا بتوانند به راحتی به عمق میدان مورد نظر دست پیدا کنند.

فوکوس

فوکوس نتیجه عملکرد لنز دوربین و تنظیمات دیافراگم است. موضوعی که فوکوس باشد،‌واضح و شفاف خواهد بود و موضوعی که فوکوس نباشد کدر و تار دیده خواهد شد. عکاسان برای تنظیم فوکوس راه‌های متعددی می‌شناسند. برخی استفاده از فوکوس دستی با استفاده از حلقه فوکوس لنز را ترجیح می‌دهند. فوکوس خودکار سیستمی است که دوربین‌های دیجیتال همگی به آن مجهزند. در این سیستم حسگرهای دوربین موضوع را ردیابی کرده و موتورهای لنز به شکل خودکار لنز را بر روی موضوع فوکوس می‌کنند. فوکوس خودکار بسیار ساده است اما از محدودیت‌هایی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به دشواری در فوکوس کردن بر روی چند موضوع که در فواصل مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یا فوکوس کردن بر روی موضوعات متحرک اشاره کرد. دوربین‌هایی وجود دارند که از فوکوس خودکار متوالی برخوردارند و به صورت پی‌در‌پی بر روی موضوعات متحرک مختلف فوکوس می‌کنند. درصورتی که دوربین شما از این نوع نیست می‌توانید فوکوس دوربین خود را بر روی فاصله‌ای خاص تنظیم کرده و زمانی که موضوع به آن فاصله رسید،‌از آن عکسبرداری کنید. همچنین می‌توانید فوکوس خودکار دوربین خود را نیز فریب دهید، بر روی موضوعی در فاصله‌ای خاص فوکوس کرده و بلافاصله دوربین را بر روی موضوع مورد نظرتان در همان فاصله حرکت دهید.

عدد حساسیت یا ISO

عدد حساسیت محاسبه میزان حساسیت در مقابل نور است. این عدد در اصل به میزان حساسیت نوری انواع مختلف فیلم‌های عکاسی اختصاص داشت و استاندارد‌های محاسباتی توسط سازمان بین‌المللی استاندارد یا ISO تعیین می‌شدند و نام عدد حساسیت نیز از همین‌جا برگرفته شده‌است. در دوربین‌های فیلمی،‌برای تغییر حساسیت باید نوع فیلم تغییر داده می‌شد. دوربین‌های دیجیتال به عکاس اجازه می‌دهد که حساسیت را از طریق لیست تنظیمات دوربین تغییر داده و حساسیت حسگرهای دوربین را متناسب با شرایط تغییر دهد. عکاسان حساسیت را سرعت فیلم یا حسگر می‌دانند. زمانی که سرعت بالا باشد، در زمانی مشخص میزان بیشتری از نور به نسبت حساسیت پایین، توسط حسگر حس خواهد شد. عدد حساسیت بر خلاف دیافراگم روندی مستقیم دارد و با بالارفتن عدد،‌سرعت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بالا بردن عدد حساسیت منجر به افزایش پارازیت‌های تصویری می‌شود که در دوربین‌های فیلمی گرین و در دوربین‌های دیجیتال پیکسل نامیده می‌شوند.

لنز

لنز تقریبا مهم‌ترین بخش دوربین به شمار می‌رود، زیرا عکاسی بدون نور معنی ندارد و نور نیز از طریق لنز وارد دوربین می‌شود. در دوربین‌های ارزان‌قیمت‌تر لنز درون دوربین جاسازی شده‌است. دوربین‌های تک لنزی انعکاسی یا SLR از لنزهای قابل تعویض برخوردارند. بدنه دوربین از حلقه‌ای فلزی برخوردار است که لنز به آن متصل می‌شود. این اتصال، اتصال الکترونیکی نیز در پی دارد و به این شکل بدنه می‌تواند فوکوس و کنترل موتورهای زوم لنز را نیز به عهده بگیرد.

یکی از کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب یک لنز فاصله کانونی آن است که معمولا به طول لنز نیز اشاره دارد و به میلیمتر بیان می‌شود. یک لنز 50 میلیمتری برای عکاسی از موضوعاتی که در فاصله 10 تا 20 متری قرار دارند مناسب است. لنزهای واید از فاصله کانونی کوتاه‌تری برخوردارند و می‌توان با استفاده از آنها از مناظر وسیع و یا موضوعات بزرگی که در نزدیکی دوربین قرار دارند، عکاسی کرد.لنزهای تله که فاصله کانونی آنها بالای چند صد میلیمتر است درحقیقت تلسکوپ‌هایی هستند که بر روی دوربین بسته می‌شوند. این لنزها موضوعات دور را نزدیک نشان می‌دهند اما از عمق میدان محدودی برخوردارند. لنزهای زوم نیز از فاصله کانونی متغییری برخوردارند،‌ اما به یاد داشته باشید که هرگز از زوم دیجیتال استفاده نکنید،‌زیرا دوربین برای بزرگ نشان دادن موضوع پیکسل‌ها را بزرگتر می‌کند و این کار کیفیت تصویر را از بین می‌برد.

سرعت شاتر

سومین بخش محاسبات نوردهی به سرعت شاتر بستگی دارد و نشان می‌دهد پرده شاتر برای چه مدتی برای عبور کردن نور از میان آن،‌باز باقی می‌ماند. سرعت شاتر را به شکل بخش‌هایی از ثانیه بیان می‌کنند. سرعت پایین شاتر منجر به سوختن و یا روشن شدن بیش از اندازه عکس خواهد شد زیرا در تمامی مدتی که شاتر باز است،‌نور درحال تابیده شدن به درون حسگرهای دوربین است و اگر در این مدت دوربین تکان بخورد تصویر کدر خواهد شد. تصاویری که از آسمان شب گرفته می‌شود درحالی‌که ستاره‌ها خطوط مدوری در آسمان ایجاد کرده‌اند،‌همگی حاصل سرعت پایین شاتر بوده‌اند. استفاده از سه پایه می‌تواند از خطر کدر شدن تصاویر در این شرایط جلوگیری کند.

تعادل سفیدی یا وایت بالانس

این توانایی دوربین، تفاوت بسیار جالب میان چشم انسان و دوربین را آشکار می‌کند: چشم از آنجایی که با مغز در ارتباط است،‌در هر نوری رنگ سفید را سفید می‌بیند. اما از آنجایی که دوربین از چنین مغری برخوردار نیست،‌باید آن را مجبور کرد تا رنگ سفید را تشخیص دهد. تنظیم وایت‌بالانس دوربین می‌تواند نقص بی‌مغز بودن دوربین را جبران کند. این گزینه می‌تواند به دوربین نشان دهد که تمامی شرایط نوری لوزما سفید نیستند، نورهای داخلی اغلب به زردی متمایلند و نورهای فلورسانت به آبی. حتی نور طبیعی نیز کمی آبی‌تر از آن چیزی هستند که دیده می‌شوند.

پردازش پس از عکاسی

پس از عکاسی با دوربین دیجیتال،‌کار عکاس به پایان نرسیده است. شاید فوتوشاپ یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش عکس باشد اما ده‌ها نرم‌افزار دیگر نیز برای بهبود و تغییر عکسهای دیجیتال وجود دارند. عکاسان آماتور می‌توانند از این نرم‌افزارها برای تنظیم نور،‌تضاد و بالانس رنگ عکسها استفاده کنند و ضعف‌های احتمالی عکسهای خود را جبران کنند. همچنین می‌توان از این برنامه‌ها برای ایجاد تصاویر تلفیقی و ترکیبی استفاده کرد.

تعداد بازدید از این مطلب: 214
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 27 آذر 1398
نظرات

ترکیب بندی یا کمپوزیسیون: 

 یک ترکیب بندی خوب در طراحی یا نقاشی منجر به ایجاد اثری قوی می شود که ارزش هنری داشته باشد. 

 انواع ترکیب بندی، می تواند در تابلوی شما ایستایی، بقا، پویایی، حرکت، ضعف و قدرت و...  را نشان دهد، انتخاب نوع ترکیب بندی به موضوع اثر و خلاقیت هنرمند بستگی دارد

۱- ترکیب بندی عمودی: 

ترکیب عمودی معرف روحیه ای مثبت و موجب القای کیفیتی ایستا در تصویر است.این نوع ترکیب عموما برای موضوعات عمودی از جمله فرم ساختمانهای بلند یا چند درخت بلند و یا چند نفر در حالت ایستاده بکار میرود.

 ترکیب با حرکت خط افقی کاریست سهل و ممتنع، ایجاد چند خط افقی روی سطح ابتدا بسیار ساده به نظر می رسد ولی به هنگام تنظیم و القای فضا از طریق آن، نیازمند خلاقیت، تمرکز است.

 ترکیب افقی معرف فضایی کم تحرک وکم جنبش است و به همین دلیل برای نقاشی از طبیعت بیجان، مثل انواع میوه ها و گل ها و گاهی منظره هایی که حاکی از آرامش فضا است و ... از این نوع ترکیب بندی استفاده می شود.

نمونه هایی از ترکیب بندی افقی:

 دایره را نمادی از آسمان و عالم ملکوت می دانند، در طبیعت، این شکل سیال و بدون زاویه را میتوان به هنگام بهار، زمانی که قطرات درشت باران روی سطح آب می چکد، شاهد بود نیز اگر دستمان را از ناحیه کتف در فضا بچرخانیم متوجه به وجود آمدن دایره خواهیم شد. مسلمانان به هنگام مناسک حج، در حرکتی دوار کعبه را می ستایند، ار نظر هندسی این شکل دارای مقاومت و استحکام است و به قول کاندنیسکی دایره ، شکل گسترش یافته یک نقطه است. ترکیب دایره نوعی درون گرایی را القاء می کند.

در زیر نمونه هایی از این ترکیب بندی رو مشاهده کنید.

 ترکیب بندی مدور

ترکیب بندی مدور

ترکیب بندی متقاطع

 از تقاطع خطوط عمودی و افقی در یک تناسب حاصل می شود، ترکیب متقاطع تضادی را در بر دارد، تضاد بین ایستایی و نرمش.

این حالت در صحنه های جنگ زیاد اتفاق می افتد.

در زیر نمونه هایی از این نوع ترکیب بندی را مشاهده کنید.

 

 ترکیب بندی مثلثی:این نوع ترکیب از جهات بسیاری با ترکیب قرینه شباهت دارد ولی از قوانین آن پیروی نمی کند و به لحاظ ایستایی از استحکام استثنایی برخوردار است.
 ترکیب مثلثی ترکیب عمده ی دوره ابتدایی رنسانس است.

 

 

ترکیب بندی مواج

ترکیب های مواج به دو گونه معرفی می شوند: نخست ترکیبی که معرف التهاب و اضطراب درون است مثل آثار ونگوگ و دیگری ترکیب های مواجی که به تنظیمی موزون و حساب شده.

 ترکیب مواج نوعی شور جنون آسا و پرتحرک و تداعی کننده آثار اکسپرسیونیست ها است.

 

در نقاشی های مینیاتور، تصاویر، شباهتی با عالم واقعی ندارند. حجم و سایه روشن هم به کار نمی رود

و قوانین مناظر و مرایا رعایت نمی شود. مناظر نزدیک، در قسمت پایین نقاشی و مناظر دور در قسمت بالای

آن به تصویر در آمده است. تمام چهره ها به صورت “سه ربع” دیده می شوند و حدود آن را از بناگوش تا

حدقه ی چشم مقابل است. البته گاهی هم چهره ها به صورت نیم رخ و به ندرت از پشت سر، تصویر شده است.

هنرمند به کشیدن پیکرهای انسانی تاکید چندانی ندارد، بلکه علاقه ی او بیش از هر چیز به کشیدن لباس های

فاخر بر تن شخصیت های تصویری خود است و گاهی برای نشان دادن شکل خاص پوشاک، دست و پا را می پوشاند،

حتی گاه قامت را بلند تر نشان می دهد تا بهره گیری از امتیاز قبای بلند، مُیسر شود. 

در قلمگیری به این شیوه :

✅ نوک قلمو رو به آب بزنید و بعد کل سر قلم رو به آبرنگ آغشته کنید.

✅ قلم رو به صورت عمودی در دست گرفته و حرکت دست از مچ نیست بلکه از بازوست، اینطوری شما تسلط بیشتری برای کشیدن خطهای بلند دارید.

✅ خطوط تند با نوک قلم و خطوط کند با کنار قلم کشیده میشه.

چند نمونه مدل ساده از گلهای رایج در نگارگری برای تمرین علاقمندان به این رشته  :

 

اصول طراحی منوی غذا

در راستای ارائه خدمات طراحی به رستورانها و فست فودها، رسانه هنر و حرکت  آمادگی خود را در خصوص طراحی و چاپ انواع منو فست فود، منو رستوران، منو کافی شاپ اعلام می دارد. بدیهی است که زیبایی، سادگی و به روز بودن قیمتهای غذاها در یک منوی رستوران یا فست فود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که منو غذا علاوه بر استفاده بر سر میز رستورانها ممکن است که به عنوان یک تراکت تبلیغاتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ضمنا کارگروه ناربن گرافیک علاوه بر طراحی و چاپ و عکاسی آماده طراحی انواع تابلوی لایت باکس (انواع دیواری و ایستاده) جهت استفاده در حالت منوی غذا نیز می باشد.

طراحی منوی رستوران یک هنر ظریف و حساس است که به سادگی امکان رخ دادن خطا در آن وجود دارد و نیازمند درک صحیحی از نحوه برقراری تعادل میان همه عواملی که در آن نقش دارند می باشد . قبل از هر چیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که منو باید در عین حال که جذاب است ساده، خوانا و قابل فهم باشد . یک منوی موفق همانند یک موسیقی خلق و خوی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و در این مورد بیشترین وظیفه بر دوش طراحی و تایپوگرافی است .

نکته حائز اهمیت دیگر این است که منوی شما باید زنده باشد .همانند آشپزخانه منو باید مرتباً چک شود و قابلیت تغییر و به روز رسانی را داشته باشد .

در ادامه این مقاله نکاتی را با شما به اشتراک می گذارم که بیشترین تأثیر را در طراحی منوی رستوران دارند و توجه به آن ها بسیار مهم است .
طراحی منوی رستوران
1-متریال :

هیچ پاسخ ثابتی برای بهترین و مناسب ترین متریال برای منوی غذایی وجود ندارد . به خاطر داشته باشید که انتخاب جنس منو ارتباط زیادی به سبک رستوران شما دارد . مشتریان شما ، قبل از اینکه منوی شما را ببینند لوگوی شما، تبلیغاتتان و دکوراسیون شما را می بینند و یک بک گراند ذهنی از تم شما دارند .اگر رستوران شما یک تم رسمی دارد و یا یک فضای بسیار سطح بالا و درجه یک دارید ، چنانچه یک منوی کاغذی با طراحی ضعیف را به دست مشتری دهید ممکن است در ذهن وی شک و تردید نسبت به کیفیت غذاها ایجاد گردد و به شما توصیه می گردد از جنس های سخت و یا چرمی برای جلد منو استفاده کنید. هم چنین اگر شما یک کافه یا رستوران خیلی دوستانه و صمیمی دارید که می تواند به پاتوق خوبی برای جمع های دوستانه ، خانوادگی و حتی دانشجویی تبدیل گردد و می خواهید حس صمیمیت را به مشتری القا کنید ، چنانچه منویی مجلل با جلد سخت در اختیار مشتری قرار دهید ممکن است در مورد به صرفه بودن رستوران شما از نظر اقتصادی و انتخاب خود دچار تردید گردد .

2-شناخت صحیح از غذاها :

اولین گام در طراحی منوی رستوران این است که بدانید هزینه تهیه هر کدام از غذاها چقدر است . این کار به شما این امکان را می دهد که به راحتی تعیین کنید که کدام آیتم ها سوددهی بیشتری دارند . موارد کم هزینه با سوددهی بالا باید در صدر لیستی قرار گیرند که باید در منوی شما برجسته باشد . هم چنین اگر برآورد صحیحی از میزان فروش این آیتم ها داشته باشید در نحوه قرار دادن آن ها در منوی خود درست تر تصمیم خواهید گرفت .
3-چیدمان منو :

محل قرار گرفتن هر یک از آیتم های غذایی در منو در میزان فروش آن آیتم بسیار تأثیرگذار است . با توجه به نکته شماره 2 شما باید لیست کاملی از اولویت های قرار گرفتن غذاها در منو داشته باشید . حال باید بدانید که چشم انسان ابتدا به کدام قسمت از صفحه می نگرد ؟

تحقیقات نشان میدهند که قسمت یک سوم بالایی صفحه و مرکز این قسمت اولین نقطه ای است که توجه چشم را جلب می کند و تمرکز شما برای قرار دادن مهم ترین اولویت های خود باید بر این نقطه باشد . دومین قسمتی که توجه چشم را به خود جلب می کند قسمت سمت راست بالای صفحه است یعنی دقیقا در راستای نقطه اول و سمت راست آن . و سومین قسمتی که توجه چشم را جلب می کند سمت چپ همین راستا است .این بک گراند ذهنی به شما کمک می کند که در طراحی منو هوشمندانه تر عمل کنید .
4-تایپوگرافی :

کلمات حجم بالایی از منو را به خود اختصاص می دهند . به همین دلیل تایپوگرافی ار مهم ترین بخش های طراحی منو است .تایپوگرافی باید با آهنگ کلی و احساس منوی شما هماهنگ باشد . توجه داشته باشید که فونت انتخابی باید خوانا باشد .

بسیاری از طراحان این نکته را ذکر کرده اند که در طراحی منوی رستوران بهتر است سعی کنید در یک صفحه از سه نوع نوشتار استفاده کنید . بیشتر از این تعداد موجب می گردد که منوی شما حس در بیینده حس آشفتگی و بی نظمی القا کند . هم چنین توجه داشته باشید که استفاده از خطوط شکسته می تواند چشم مشتری را خسته کند و موجب یک ارائه غیر موثر از آیتم ها برای مشتری گردد .
5- توجه کافی به عکس ها :

عکس ها نقش مهمی در جذابیت منو دارند . عکس هایی که با هدف قرارگیری در منو گرفته می شوند نیازمند عکاسی حرفه ای غذا هستند . نور مناسب و کیفیت بالا ، عکس های جذاب و هوس انگیز در طراحی منو بسیار مهم است .هم چنین در طراحی منوی رستوران توجه به این نکته بسیار ضروری است که عکس های منو دقیقا همان چیزی را روایت کنند که قرار است در اختیار مشتری قرار گیرد 

 

نمونه هایی از کارهای عکاسی و طراحی مختص صنف رستوران داران

 

 

 

 


 

 

 
مسعود فیض پور
تعداد بازدید از این مطلب: 337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 27 آذر 1398
نظرات

آشنایی با برخی اصطلاحات نقاشی 

کنتراست تضاد :( سیا ه - سفید ، روشن - تاریک)  

 کنتراست مطلق :  تیره ترین حالت تضاد

دیزاین  :  طرح - شکلی را بوجود آوردن

آنالیز  :  تجزیه - جدا سازی

ری لکس  :  آزاد گذاشتن - بحال راحت در آوردن

کن سن تریشن  :  تمرکز حواس - منتهای د قت

تکسچر  :  بافت - نوع پوشش ظاهری سطح

اکسپره سیو  :  بیانگراحساس

کمپوزیسیون  :  ( ترکیب بندی) کنار هم چید ن اشیاء یا اشکال بطور، خوشایند

آبجک تیو  :  غیر ذهنی - علمی

سابجک تیو  :  خصوصیت فردی - شخصیت

شکل انتزاعی  :  تصویری که به هیچ یک از اشکال طبیعی شباهت ندارد -جدا ازطبیعت

کلاژ : تصویری که ازچسباندن قطعات کاغذ، پارچه یاچیزهای د یگر د رست شده باشد

فیکساتیو   :  نوعی ورنی رقیق که روی نقاشی و طراحی می پاشند تا رنگ آنها را ثابت نگهدارد

جسو    :  زمینه ای که با استفاده از گچ و چسب برای نقاشی ( تامپرا) ساخته می شود

لوکال کالر    :  رنگ اصلی اشیاء

مد یوم     :  هر مایعی که برای حل کرد ن  پود ر رنگ بکار برود مثل روغن بذرک

مونو کروم    :  تک رنگ - نقاشی تک رنگ

پرسپکتیو    :  دوری و نزد یکی اشیاء - نمایش اشیاء در نقاشی به همان شکلی که چشم آنها را   می برنگ، مانند مناظر

اسکیس    :  طرح اولیه -  طرح یا یاد داشت سریع برای نقاشی، بد ون درنظر گرفتن جزئیات

فون کالر   :   رنگ زمینه - رنگ آستر نقاشی

گلیز  :  هر گاه یک یا چند قشر نازک رنگ رقیق شده را روی قسمتی از نقاشی که کاملا خشک شده باشد قرار دهیم به آن   گلیز  میگویند

پرتره:یعنی تصویر، نقاشی صورت.

تابلو:کلمه ایست فرانسوی و به پرده یا تخته که بر روی آن نقاشی شده باشد اطلاق می گردد.پرده یا قاب بزرگی که بر آن منظره ای را نقاشی کرده اند تا برای آرایش صحنه به کار رود.

دیوار نگاره:نقاشی که بر روی دیوار کشیده اند،نقاشی دیواری.

سیاه قلم:نوعی نقاشی که در آن تنها از یک مداد یا قلم به رنگ سیاه استفاده میشود .

فرسک:نقاشی های روی دیوار با رنگهای خیس خورده آهکی که در اغلب کلیسا ها و معابد ایتالیا و سایر نقاط اروپا دیده می شود

مدل:در نقاشی به معنی نمونه و ابزار نقاشی.

.پرسپکتیو:سه بعد نمایی چیز یا چیزها از زاویه ای که دیده می شوند.یعنی فن ترسیم اشیا بر حسب دید .معنی لغوی آن دور نماست.

رنگهای اصلی:شامل سه رنگ که سایر رنگها با ترکیب این سه رنگ ساخته می شوند(آبی،زرد، قرمز

رنگهای مکمل:رنگهایی که بر روی چرخه رنگی روبروی هم قرار دارند و یکدیگر را کامل می کنند. مثل آبی- نارنجی، زرد- بنفش،سبز- قرمز.

رنگهای دور رونده:رنگهایی که سرد هستند و متمایل به عقب رفتن هستند.

رنگهای پیش رونده :رنگهایی که گرمند و متمایل به جلو آمدن هستند.

های لایت :درخشنده ترین رنگ

تعداد بازدید از این مطلب: 212
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 12 آذر 1398
نظرات

 

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

تصویر مرتبط

تصویر مرتبط

تصویر مرتبط

تصویر مرتبط

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

تصویر مرتبط

تصویر مرتبط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 1702
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 12 آذر 1398
نظرات

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

نتیجه تصویری برای ساخت درخت با سيم مسي

تصویر مرتبط

 

بونسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بونسای

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

بنسای مینیاتوری - درختچه سیمی - کاردستی با سیم رنگی

درختچه های مینیاتوری ساخته شده از سیم های رنگی

درختچه های مینیاتوری ساخته شده از سیم های رنگی

درختچه های مینیاتوری ساخته شده از سیم های رنگی

درختچه های مینیاتوری ساخته شده از سیم های رنگی

بونسای ساخته شده با سیم - بن سای سیمی مینیاتوری

بونسای ساخته شده با سیم - بن سای سیمی مینیاتوری

بنسای ساخته شده با سیم - بن سای سیمی مینیاتوری

بونسای ساخته شده با سیم - بن سای سیمی مینیاتوری

بونسای ساخته شده با سیم - بن سای سیمی مینیاتوری

 

تعداد بازدید از این مطلب: 2959
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 12 آذر 1398
نظرات

نتیجه تصویری برای ساخت صورت عروسك با كاموا

آموزش ساخت عروسک کاموایی

عروسک کاموایی

آموزش ساخت سر عروسک کاموایی

نحوه ساخت عروس با کاموا

نحوه ساخت عروسک با کمک کاموا

ساخت عروسک با کاموا

عروسک کاموایی زیبا و ساده

نحوه ساخت سر عروسک

آموزش ساخت عروسک با کمک کاموا

نحوه ساخت عروسک با کمک کاموا

ساخت عروسک با کاموا با روش های ساده

ساخت موی عروسک با کاموا

نحوه ساخت موی عروسک

نحوه ساخت عروسک با کاموا

آموزش ساخت عروسک با کاموا

آموزش ساخت لباس عروسک

عروسک کاموایی

مدل عروسک کاموایی جدید

آموزش مرحله به مرحله ساخت عروسک با کاموا

مدل عروسک کاموایی شیک

مدل زیبا و جدید عروسک کاموایی

ساخت عروسک با کاموا

مدل جدید و شیک عروسک کاموایی

مدل شیک و جدید عروسک کاموایی

عروسک کاموایی زیبا و جدید

مدل زیبا و شیک عروسک کاموایی

ساخت عروسک با کمک کاموا

آموزش ساخت پرنده با نخ کاموا

با نخ کاموا می توان وسایل تزیینی زیبایی ساخت. ما در این مطلب آموزشی، قصد داریم

تا شما را با نحوه ساخت پرنده با نخ کاموا آشنا کنیم. روش کار بسیار آسان می باشد و شما

با کمی دقت و صرف زمان کم می توانید

یک پرنده بسیار زیبا داشته باشید.

مرحله اول : ابتدا سه کاغذ در ابعادی نظیر دو کاغذ 9 سانتی متری و یک 12 سانتی متر

برش بزنید و سپس دور کاغذ ها به صورت عمودی یا طولی نخ کاموا بپیچانید تا ضخامت خوبی

پیدا کنند و سپس نخ کاموا را از

داخل کاغذ ها در آورده و از وصل یک طرف را برش بزنید تا به صورت طولی در آیند.

یادتان باشد برای کاغذ 12 سانتی متر از رنگ جگری و برای یکی از کاغذ ها 9 سانتی

رنگ زرد کمرنگ و برای کاغذ 9 سانتی دیگر از رنگ های سفید و آبی استفاده نمایید.

ساخت پرنده - زن امروزی

ساخت پرنده - زن امروزیساخت پرنده - زن امروزی

مرحله دوم : در این بخش ابتدا نخ های کاموایی جگری یا 12 سانتی متری را بر روی زمین به صورت

افقی قرار دهید و روی آن نخ های کاموا زرد رنگ یا 9 سانتی متری را قرار دهید تا به شکل یک + در آید.

پس از این کار نخ کاموا جگری را به روی یک خودش تا بزنید و با یک نخ سر آن را گره بزنید.

و پس از آن نیز نخ کاموا زرد رنگ را همانند بخش قبل روی خودش تا بزنید و سر آن را نیز با

با نخ محکم کنید. برای درک بیشتر به تصاویر زیر دقت نمایید.

ساخت پرنده - زن امروزی

ساخت پرنده - زن امروزیساخت پرنده - زن امروزی

مرحله سوم : در این بخش نخ کاموا آبی و سفید را روی زمین قرار دهید. و نخ های ترکیب شده

مرحله قبل را روی آن قرار دهید تا باز هم شکل + ایجاد شود. سپس یک تکه کاغذ را مچاله کنید

و به زیر نخ کاموا آبی و سفید قرار دهید و حالا تمامی طرف های نخ ها را در کنار هم جمع کنید

و به روی هم آورید و با یک نخ انتهای آن ها را محکم نمایید.ساخت پرنده - زن امروزی

 

ساخت پرنده - زن امروزیساخت پرنده - زن امروزی

مرحله چهارم : زمانی که کار مرحله قبل شما به اتمام رسید انتهای لبه هایی که روی هم قرار گرفتند

را مرتب کنید تا دم پرنده شکل گیرد.

ساخت پرنده - زن امروزی

مرحله پنجم : در این بخش به روش های زیر عمل کنید :

  1. ابتدا با کاغذ یک مثلث ایجاد کرده تا به عنوان منقار پرنده استفاده شود.
  2. بعد از بخش قبل با سیم های مسی برای پرنده پنجه و پا درست کنید.
  3. سپس با یک تکه پلاستیک سیاه برای پرنده چشم بگذارید. می توانید در هر دو طرف چشم قرار دهید.
  4. حالا پاها و منقار پرنده را بر روی پرنده وصل نمایید.ساخت پرنده - زن امروزی

ساخت پرنده - زن امروزیساخت پرنده - زن امروزیساخت پرنده - زن امروزیمرحله ششم : در نهایت شما توانسته اید با نخ کاموا پرنده بسیار زیبایی بسازید. و از آن به عنوان یک وسیله تزیینی یا یک کادو برای هدیه دادن استفاده نمایید.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 868
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1398
نظرات

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

0

ژوردوزی:

از انواع دوخت های نخ کشی محسوب می گردد. بعضی از این ژورها به طورتمیز و کاربردی با ماشین

دوخت انجام می گیرد و بعضی دیگر جنبه دکور را با ماشین دوخت دارد. اگر در کتابهای مختلف توجه نمایید،

اغلب عکسهای کاربردی در این زمینه برگرفته از کار دست می باشد و تمام تصاویر به صورت دکور مطرح

گشته است حال در نقطه عمل اگر قرار گیریم باید دید تا چه حدی از انواع ژورها را می توان با ماشین

دوخت انجام داد که به صورت تمیز درآمده و همچنین به کاربرد آن نیز باید توجه داشت.

معمولاً پارچه های انتخابی برای ژوردوزی پارچه های درشت بافت نخی می باشند که براحتی

تار و پودها از هم شمارش شوند.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

ژور ساده یک طرفه یا دو طرفه: ابتدا محیطی مستطیل شکل را انتخاب نموده و ۱۰ تار نخ از

قسمت تار پارچه جدا کنید سپس پارچه را به کارگاه کشیده و درجه طول ماشین دوخت

را مطابق با صفر و درجه عرضی را بر ۲ تا ۳ ثایت نمایید و انتهای نخ های کشیده را بدوزید

که انجام دوخت در یک طرف ژور به نام ژور یک طرفه و دوخت طرف دوم را ژور دو طرفه می نامند.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

ژوردوزی کردونه: حدود ۲ سانت از لبه پارچه را جا گذاشته و بعد از آن ۳۰ تار نخ از پارچه درآورید

و به صورت ردیفی با همان درجه دوخت قبل از بالا به پایین یا بالعکس، (۴ تار نخ) را گرفته و به

صورت فشرده بدوزید سپس بعد از اتمام کردونه دوزی انتهای تارها را ژور دو طرفه انجام دهید.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

ژور زیگزاک: نخکشی را مطابق با ژور کردونه انجام دهید و سپس به صورت هفت و هشت

تارها را جدا سازید و با ژور یکطرفه ژور زیگزاک را نمایان کنید.

نکته مورد توجه در انجام ژورها با ماشین دوخت علاوه بر تمیزی کار به پایان رساندن تمامی

مراحل با ماشین دوخت است نه به صورتی که نیمی از هنر دست کمک گیریم و نیم دیگر

را با ماشین دوخت به پایان رسانیم.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

چشمه دوزی:

چشمه دوزی در کاربردی از جمله شیوه های مناسبی است که جلوه گر و زیباسازی بردری خواهد بود.

بوسیله کارگاه و صفحه چشمه دوزی کار را انجام می دهیم. ابتدا دنده کار پیش بر را در وضعیت پایین

قرار داده سپس صفحه چشمه دوزی را بر روی صفحه سوزن نصب کرده و محیطی از طرح را که می خواهید

چشمه دوزی نمایید همان طور که کارگاه زده اید شکاف کوچکی در پارچه ایجاد کنید. آنگاه شکاف پارچه را درون

برآمدگی صفحه چشمه دوزی نموده و درجه طولی را بر صفر و درجه عرضی را از ۵ تا ۷ میلیمتر بسته به میل

دوزنده تنظیم کنید و با حرکت آرام کارگاه به صورت دورانی از یک سمت شروع به کردونه دوزی فشرده نمایید

دقت داشته باشید که ابتدا و انتهای  سر نخ را محکم نمایید تا نخها از هم جدا نشوند. فواصل زیگزاکها بستگی

به ملایمت چرخش کارگاه بر زیر سوزن دارد.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

درویش دوزی:

ابتدا پارچه را به صورت مربع های ۱ سانتی نخ کشی کنید یعنی هم از تار و هم از پود حدود ۲ نخ با فاصله

یک سانت تارکشی از پارچه داشته باشید. سپس با نخ ابریشمی همرنگ پارچه مربع مرکز را پیدا کنید

و از آنجا به طور منظم آرام دوزی باید منظم و در فاصله نزدیک به هم انجام گیرد که معمولاً محفظه ای در

مرکز پارچه ایجاد می شود و دوخت به اطراف کشیده شده است این خانه ها را یک در میان آرم دوزی انجام دهید.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

توردوزی:

توردوزی نوع اول: برای گلدوزی تور می توانید از پارچه های شیشه نما استفاده کرد. طرح را بر پارچه

شیشه نما کشیده و آن را بر روی تور با چند شلال ساده ثابت کنید سپس پارچه را کارگاه زده و مطابق

با سلیقه خود با هر نوع شیوه گلدوزی نمایید.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

توردوزی نوع دوم: محیط طراحی را خالی نمایید وسپس با شیوه خش ساده در مسیر تار و پود پارچه دوخت

نمایید. البته توجه داشته باشید که دوردوزی محیط خالی شده را انجام دهید و در ابتدا و انتهای هر خش ساده

با درجه معکوس سر نخ خود را محکم نمایید. در صورتی که در بین کار نخ پاره شد، دوباره دوخت را از ابتدای

همین ردیف در طرح شروع نمایید. این کار هنگامی که در کارگاه قرار می گیرد باید محکم باشد تا باعث چین

و کیس افتادگی در هنگام دوخت نگردد. دوخت توردوزی را می توان برای محیطهای کوچک طراحی شده در بین

طرحهای بردری دوزی کار نمود. توجه نمایید اگر دوخت را فقط به صورت عمودی کار نمایید یعنی در طول پارچه

تاردوزی گفته می شود ولی به صورت خطوط افقی و عمودی توردوزی عنوان دارد.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

گیپوردوزی ( با گلدوزی یا تکه دوزی آزاد):

کار گیپوردوزی بسیار زیباست و در نتیجه این کار علاقمندان زیادی نیز پیدا می کند. این دوخت نیز یکی

از شاخه های بردری محسوب می گردد. گیپوردوزی به دوختی اطلاق می گردد که یک تکه پارچه گلدوزی

شده با هر شیوه ای بتواند بر محیطی بزرگ تر از طرح اولیه اتصال پیدا کند.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

طرح های کاربردی: شکوفه ها- گلهای پنج پر- سه پر- شش پر می باشد.

طرحی از گل را انتخاب نمایید. از این طرح چند طرح کوچک تر طراحی نمایید سپس طرح های کوچکتر

را بر پارچه شیشه نما بکشید و طرح اصلی را بر زمینه پارچه کشیده و دوردوزی نموده و آن را از پارچه

جدا کنید و به وسیله سنگ و یا مروارید تزیینی و یا دوخت پهن و باریک آن را بر طرح زمینه پارچه متصل نمایید.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

قیطان دوزی:

قیطان ها نوارهای پیچیده شده و یا به صورت تخت و با عرض های مختلف در بازار موجود است. آنچه

از نوارهای قیطان در گلدوزی ماشینی کاربرد دارد معمولاً با عرض و پهنای متعادل و حتی نسبتاً کم است.

شما برای دوخت می توانید از  پایه قیطان استفاده کنید و به وسیله دوردوزی یک ردیف نیم باز بر روی

قیطان زده و ردیف بعد را به صورت فشرده انجام دهید تا کاملاً برجستگی پیدا کندکاربرد قیطان دوزی

معمولاً بر روی پارچه های پرزدار بخصوص بلوز و لباسهای کاموابافی می باشد و علاوه بر این دوخت

می توان با پایه ساده و دوخت ساده دوز قیطانهای تخت را بر زمینه پارچه اتصال دهید.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

تزئینات لباس و لوازم قابل استفاده با نوارهای تزئینی:

نوارهای قابل تزیین در گلدوزی نوارهای صاف و نسبتاً باریکی هستند که می توان براحتی در زیر پایه ساده

کار گرفت. دوخت اینگونه نوارهای تزیینی با قرقره همرنگ می باشد و با زدن مدل یا بخیه ثایت می گردد.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

تهیه منگوله و یا آویز ریشه ای از قیطان و نخ گلابتون:

تهیه منگوله جلوه و زیبایی خاصی به کارهای هنری شما می بخشد که کاربرد آن معمولاً بر گوشه روکش

بالشتهای مخملی- گوشه بقچه و یا سوزنی- وسایل و لوازم تزیینی آشپزخانه و … می باشد.

طرز درست کردن منگوله بدین صورت رفت و برگشت دسته نمایید و با نخ قرقره ظریف و همرنگ یک طرف

این ریشه ها را چرخش دهید تا محکم شود. حال انتهای نخ را داخل سوزن کنید و با چند بست ریز پایان

نخ را محکم نمایید و در آخرین مرحله کار می توانید پایان ریشه ها را به صورت منظم بچینید. اگر تمایل داشتید

که منگوله شما دارای دسته باشد با سوزن درشت قیطان یا نخ گلابتون را در انتهای کار فرو برید و آن را محکم

نمایید تا منگوله شما علاوه بر داشتن دسته دارای استحکام نیز گردد.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

نمونه دیگر آویز ریشه ای بدین قرار می باشد که دسته ای بسازید و سپس آن را بر زمینه پارچه مسطح

نمایید و با سوزن و نخ ظریف بستهای کوچکی بر روی ریشه ها بزنید و بعد از منظم نمودن آویز بر آن نواری

باریک و ساده را با ماشین دوخت ثابت نمایید.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

ربان دوزی:

روبانها نوارهای ساتنی و یا پارچه ای مات و براقی هستند که در گلدوزی ماشینی می توان

از آنها براحتی استفاده نمود.

 ۱ روبان دوزی ساده: روبان را بر ۱ سانت مانده به لبه پارچه گذاشته و با بخیه ساده و قرقره

همرنگ ربا را متصل سازید.

۲ روبان دوزی  طرح  دار: طبق روبان دوزی ساده عمل نمایید و با یکی از ژتونهای تزیینی ماشین

دوخت آن را مزین نمایید.

۳ روبان دوزی بر طرحهای هندسی: این روبتن دوزی عموماً بر طرحهایی همانند کوزه گل- گوی های

طراحی شده- کار می شود. ابتدا طرح را بر لایی بکشید و سپس با دو رنگ هم خانواده روبانها را بدوزید.

این کار به صورت شطرنجی عمل می شود. ردیف اول را در عرض طرح ثابت کنید گوشه ای از ابتدا و انتهای

روبان را بست بزنید و ردیفهای روبان را منظم در کنار هم ثابت نموده تا کاملاً سطح طرح را بپوشاند آنگاه

ردیف طولی را شروع نمایید و روبانها را یک در میان از لای روبانهای قبل عبور دهید. پس از اتمام کار با پارچه

واسطه روبانها را اتو زده تا به لایی بچسبد سپس اطراف کار را تمیز نمایید و بر طرح زمینه پارچه قرار دهید

و یک طرف دوردوزی نیم باز و یک ردیف دوردوزی فشره انجام دهید.

معرفی چند روش تزیین پارچه سری سوم

۴ روبان دوزی با طرح گل:

 طرح گل یا برگ بر روی پارچه کشیده و آن را درون کارگاه نمایید. درجه های ماشین دوخت را بر شیوه

خش دوزی ساده تنظیم گردانید. حالا از انتهای خط گلبرگ شروع به کار نموده و شکافی را در قسمت

مرکز باز کنید. حالا سر ربان را از رو به پشت پارچه برده و با نخ همرنگ ربان و یا نخ نامرئی چند بست

بزنید تا محکم گردد. آنگاه با یک تاب ظریف شکل گلبرگ را به ربان بدهید و با تکرار همین شیوه تمامی

گلبرگها را بدوزید. توجه داشته باشید که ابتدا و انتهای هر ربان در خطوط طراحی شده باید به زیر پارچه

کشیده شود تا کار جلوه نامطلوب پیدا نکند. برای مرکز گل از سنگ یا مروارید می توانید استفاده نمایید.

اگر محیطی بزرگ را میل دارید با طرح گل پر سازید بهتر است از محیط شروع کنید و به مرکز ختم کنید.

تعداد بازدید از این مطلب: 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1398
نظرات

آموزش مقدماتی گلدوزی با دست

وسایل مورد نیاز برای آموزش گلدوزی با دست

برای اینکه بتوانید روی یک تکه پارچه شروع به گلدوزی کنید به این وسایل نیاز دارید:

۱- نخ (می‌تواند نخ‌های مخصوص گلدوزی مثل نخ دمسه یا نخ ابریشم باشد)

۲- سوزن گلدوزی

۳- قیچی (بهتر است یک قیچی دالبری هم داشته باشید برای بریدن اطراف پارچه تا پارچه نخ‌کش نشود)

۴- کارگاه خیاطی برای نگه داشتن پارچه

۵- ماژیک ژله‌ای یا هر ماژیکی که اثر جوهرش با آب شسته شود.



نحوه قرار دادن پارچه در کارگاه

کارگاه می‌تواند پلاستیکی یا چوبی باشد. مزیت کارگاه پلاستیکی این است که برای بافت پارچه خیلی زبر نیستند،

چون کارگاه چوبی می‌تواند به بافت پارچه شما آسیب برساند. مناسب‌ترین سایز کارگاه هم بستگی به سایز پارچه‌ای

دارد که می‌خواهید روی آن گلدوزی کنید. اگر پارچه شما مربعی باشد، این مربع باید کمی از کارگاه گرد شما بزرگتر باشد.

وقتی می‌خواهید پارچه را در کارگاه قرار دهید ابتدا باید پیچ کارگاه را شل کنید تا حلقه‌ها از هم جدا شوند. حلقه بیرونی را بگذارید

کنار و پارچه را بر روی حلقه داخلی بگذارید. حالا حلقه بیرونی را دور حلقه درونی قرار دهید و پیچ را محکم کنید. فقط پیچ را

خیلی محکم نکنید، چون پارچه نباید خیلی سفت کشیده شود.
 

آموزش دوخت‌های پایه در گلدوزی با دست

۱- اولین دوخت یک دوخت مناسب برای دوخت شاخه گل‌ها و خطوط صاف دور طرح‌های مختلف است.

مراحل دوخت به این ترتیب است که اول باید سوزن را از زیر پارچه از نقطه ۱ بیرون آورده و در نقطه ۲

به پارچه فرو ببرید.
 


۲- دوخت بعدی هم برای دوخت شاخه گل‌ها یا حتی کادر هر کار گلدوزی که انجام می‌دهید تا به عنوان

تابلو مثلا یا جانماز استفاده کنید کاربرد دارد و به این صورت است که اول باید سوزن را زیر پارچه قرار دهید،

آن را از پارچه رد کنید و به روی کار بیاورید، با کمک انگشت شست‌تان یک حلقه با نخ درست کنید و آن حلقه

را نگه دارید بعد یک کوک ساده از نقطه ۱ به ۲ بزنید، به همین ترتیب ادامه دهید تا یک کادر زیبا داشته باشید.
 


۳- این دوخت هم یک دوخت بسیار ساده است. ولی خب می‌تواند در یک سری طرح‌های ساده که نیاز به

خطی منسجم و فشرده دارد استفاده شود. این دوخت همان کوک ساده است، ولی هر کوکی از دل کوک

قبلی سر برآورده است. به نحوه دوختنش دقت کنید.
 


۴- دوخت دندان موشی هم در اطراف کار استفاده می‌شود تا یک کادر ساده دور کار به وجود بیاید و اگر در وسط

کار می‌خواهیم یک پارچه دیگر را وسط این پارچه‌ای که در دست داریم بدوزیم. برای دوخت لبه کار به این طرح

دقت کنید. باید همواره نخ را حلقه کنید و با فاصله اندکی از لبه سوزن را در پارچه فرو ببرید. بعد دوباره نخ را

حلقه می‌کنید و موازی با همان کوک اول کوک بعدی را می‌زنید.
 


۵- یک دوخت پرکاربرد برای دوخت گل‌برگ گل‌هایی مانند گل بابونه دوخت زیر است. نحوه دوختش هم به این

شکل است که اول باید سوزن را از نقطه ۱ از زیر پارچه بیرون بیاورید و در همان نقطه هم فرو ببرید، این حلقه

کوچکی که ایجاد می‌شود را با انگشتتان نگه دارید، سوزن را از زیر کار درست در قسمت بالای حلقه در پارچه

فرو کنید تا در نقطه ۳ بیرون بیاید، بعد هم در نقطه‌ای بیرون از حلقه‌تان در پارچه سوزن را فرو ببرید (نقطه ۴).



منبع : سایت ستاره

تعداد بازدید از این مطلب: 363
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1398
نظرات

انواع دوخت

كوك ساده

كوك يكي از ساده ترين دوخت ها در خياطي است

کوک ساده

كاربرد اين دوخت در خياطي اتصال موقت درزها به يكديگر است.معمولاطول و فاصله ي هر كوك از يكديگر حدود نيم تا يك سانتي متر است.

طول شلال هاي كوك و هم چنين فواصل آن ها را تا لبه ي پارچه به طور مساوي كوك مي زنند تا هنگامِ دوخت چرخكاري، درزها صاف و يك نواخت باشد.

براي دوخت درزي صاف و بدون چروك، پارچه را روي ميز قرار دهيد و با سوزن بلند كوك بزنيد

ضمناً هيچ گاه انتهاي نخ را گره نزنيد، زيرا امكان دارد هنگام چرخ گره در زيرسوزن قرار بگيرد و چرخ شوددر اين مدت جداسازي آن از پارچه مشكل خواهد شداز اين دوخت براي اتّصال درز تكه هايي كه يكي به ديگري خورد يا چين مي خورد نيز استفاده  مي كنند، مانند اتّصال آستين به حلقه ي آستين.

كوك شُل يا كوك راهنما :

از اين كوك، براي ردگذاري به صورت قرينه روي لباس استفاده مي شود

کوک شل یا راهنما

در واقع با اين دوخت شكل الگو روي پارچه كپي مي شودروش دوخت اين گونه است كه دو لايه ي پارچه را روي هم قرار دهيدالگوي دل خواه را نيز روي پارچه با سوزن وصل كنيددور اين الگو را با گچ خياطي (ملعلامت بگذاريدپارچه را با فاصله ي 1 تا سانتي متر از علامت قيچي و سپس الگو را از روي پارچه جدا كنيد.

محل علامت گذاري شده را كوك شل بزنيد و سوزن را از پارچه خارج كنيددو شلال كوچك بدوزيدسپس سوزن را از سمت راست شلال دوم (پشت شلال دومداخل پارچه فرو ببريد و دوباره يك شلال بزنيد و سوزن را از سمت چپ شلال خارج كنيدهنگامِ كشيدن نخ، حلقه اي از نخ را به حالت شل روي پارچه باقي بگذاريداين عمل را تا انتهاي كار تكرار كنيدبعد از اتمام كار دو لايه ي پارچه را به طرفين بكشيد، به طوري كه تمام كوك ها به حالت آزاد و يك نواخت در ميان دولايه ي پارچه قرار گيرندسپس با يك قيچي كوچك و تيز كوك ها را از وسط قيچي كنيد

پس دوزي

كاربرد پس دوزي در خياطي براي پارچه هاي ظريف و لطيف است

درپس دوزي، دوخت نبايد از رو يا از پشت لباس ديده شودروش كار اين گونه است كه لبه ي پارچه راحدود يك سانتي متر تا بزنيد و اتو كنيدسپس لبه ي پارچه را به اندازه مورد نياز تا كنيد و كو ك بزنيد.

دوخت پس دوزی

حال براي پس دوزي با نخِ هم رنگِ پارچه، يك تار از سطح پارچه را به سوزن بگيريد

سپس سوزن را از ميان تاي يك سانتي متري ردكنيد و به فاصله ي نيم تا يك سانتي متر از تاي پارچه سوزن را از پارچه خارج كنيد و دوباره از همان محل، كه سوزن از پارچه خارج شده است، از سطح پارچه يك تار برداريد و اين عمل را تكرار كنيد.

دقت كنيد در شروع كار، نخ را روي تاي پارچه با دو شلال ريز محكم كنيد

نخ را گره نزنيد، با اين روش دوخت يك پس دوزي مخفي خواهيد داشت كه نخ ازروي پارچه و پشت پارچه ديده نمي شودچنان چه پس دوزي در كنار خط چرخ شده اي انجام گيرد هربار سوزن را از زيربخيه ي چرخ و سپس از داخل تاي پارچه رد كنيددر اين پس دوزي نيز نخ كاملاً مشخص نمي شود.

توجه ! چنان چه مي خواهيد لبه ي دامن يا جايي كه داراي طول زياد است پس دوزي كنيد حتماً در فاصله ي هرچند بخيه يك بار آن را محكم كنيد تا اگر زماني نخ پس دوزي به جايي گيركرد كار كاملاً كشيده و شكافته نشود.

زيگزاگ

كاربرداين دوخت درپارچه هاي ضخيم است

دوخت زیگزاگ

چنانچه لبه ي پارچه ضخيم را تا كنيد ضخامت پارچه، لبه ي كار را بد فرم نشان مي دهدبنابراين، بهتر است لبه ي پارچه را با قيچي زيگزاگ برش بزنيد يا با چرخ اورلاك (سردوزتميزدوزي كنيدسپس پارچه به اندازه ي موردنظر تا كنيد و كوك بزنيد و اتو كنيد.

زيگزاگ از طرف چپ به راست دوخته مي شود

 ابتدا نخ را در سمت چپ با دوشلال ريز محكم كنيد، بعد چند تار از سطح پارچه را برداريد و نخ را از پارچه خارج كنيد، سپس از لبه ي تاشده ي پارچه نيز چند تار برداريد و سوزن را از پارچه خارج كنيداين عمل را تكرار كنيدتوجه كنيد و هنگامي كه نخ را از پارچه برمي داريد، نخ بايد روي دست يا روي سوزن قرار گيرد تا دوخت به صورت زيگزاگ (هفت و هشتديده شودهنگام دوخت، نخ را هرگز محكم نكشيد زيرا نخ در روي پارچه كشيده مي شود و كار را جمع مي كند.

بخيه

نوعي ديگر از دوخت هايي است كه همانند بخيه ي چرخ محكم و بادوام است و در مواقعي كه به دوخت دست دوزي محكم نياز باشد از اين دوخت استفاده مي كنند

دوخت بخیه

سوزن را از ميان پارچه خارج كنيد و از سمت راست آن سوزن را به پارچه فرو بريد و از سمت چپ آن خارج كنيد، به طوري كه هربار سوزن از محل دوخت قبلي به پارچه فرو برده شودشكل ظاهري اين دوخت شبيه به دوخت بخيه ي چرخ خياطي است.

تعداد بازدید از این مطلب: 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود