طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 19
باردید دیروز : 21
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 2383
بازدید سال : 14075
بازدید کلی : 199533

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 2383
بازدید کل : 199533
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی (نقطه)

هوالمصور
در آسمان علم عمل برترین پر است
در کشور وجود هنر بهترین غناست

سلام خدمت دوستان عکاس
در این بخش از مقالات، مبانی هنرهای تجسمی یا سواد بصری را با هم مرور خواهیم کرد. برای دوری از اطاله کلام مطالب به بخش های مختلف تقسیم شده است، بعد از یک مقدمه کوتاه به بخش اول که “نقطه” است می پردازیم.

خلق آثار هنرهای تجسمی و درک درست آن ها نیاز به یک شناخت اولیه از اصول و مبانی هنرهای تجسمی دارد. مبانی را می توان به الفبا و قواعد درک زبان و ابدع در هنرهای تجسمی و بصری تعبیر کرد، مانند سواد نوشتاری که نیاز به آموزش و شناخت حروف و قواعد ارتباطی دارد؛ تصویر نیز دارای الفبا و نیروهایست مستلزم شناخت و آموزش. آشنا شدن با مبانی هنرهای تجسمی در درک کردن جهان بصری مؤثر است.
به طور کلی می توان گفت همه هنرهایی که به صورت بصری ارائه یا دیده می شوند و با تصویر سر و کار دارند، اصول و مبانی مشترکی دارند که «مبانی هنرهای تجسمی» یا «مبانی هنرهای بصری» نامیده می شوند. بنابراین در مبانی هنرهای تجسمی الفبای تجسم یا تصویر کردن و همچنین درک آثار هنرهای تجسمی را تجربه خواهیم کرد.

تصویر به دو بخش اصلی عناصر بصری و روابط بین آنها تقسیم می شود.

  • الفبا: نقطه، خط، سطح، حجم، بافت، نور، رنگ
  • نیروها: تعادل، توازن، تقارن، تضاد، تناسب، ریتم، حرکت …

عناصر بصری (نقطه، خط، سطح، حجم، بافت) قابل اندازه گیری و محاسبه هستند؛ اما پدیده نور و رنگ چون مرتبا دستخوش تغییر و تحول است اندازه گیری آن به سهولت غیر ممکن و گاه بعید است.

نقطه:

    نقطه از دیدگاه ریاضی، عنصری است که هیچ گونه بعدی ندارد؛ ابتدا و انتهای خط قرار دارد و از تقاطع دو خط بوجود می آید. بدین لحاظ ذهنی است و غیرقابل رؤیت؛ اما از دیدگاه هنرهای تجسمی، نقطه ساده ترین واحد تقلیل ناپذیر ارتباطات بصری و مبدا پیدایش فرم است.

آفتابعکس: سمیه سادات غلامی – نقطه در مبانی هنرهای تجسمی

 

نقطه نسبی است؛ شکل و اندازه آن، در موقعیت های مختلف تغییر می کند. ممکن است به هر شکل هندسی ظاهر بشود و یا اصلا شکل هندسی نداشته باشد.

رحمان نعمتیعکس: رحمان نعمتی

 

زهره مولوی 2عکس: زهره مولوی – نقطه در ترکیب بندی عکاسی

 

بنابراین محدوده ی فضا یا سطح که همان کادر است نقش تعیین کننده ای در تشخیص دادن نقطه تجسمی و معنا پیدا کردن آن دارد (نسبت آن به کادر حائز اهمیت است). در صورتی که اندازه لکه یا عنصر بصری نسبت به کادر به قدری کوچک باشد که به طور معمول نتوانیم جزئیات آن ها را به صورت سطح یا حجم تشخیص بدهیم، می توانیم به آن نقطه تجسمی یا بصری بگوییم.

 نقطه میتواند مثبت و یا منفی باشد. از طریق نقاط مثبت یا منفی یا تضاد تاریکی و روشنی جلوه های بصری زیبا ایجاد میشود.

نقطه مثبت= کادری سفید که نقطه سیاه رنگی در آن وجود دارد

نقطه منفی= کادری سیاه رنگ که نقطه سفید در آن وجود دارد.

محسن رضاپورعکس: محسن رضاپور

 

    یک نقطه کوچک در خود انرژی ذخیره شده بسیاری دارد که چشم را به طرف خود جلب می کند و به عنوان آغاز یک تجربه بصری، در راه شناخت مبانی ارتباطات بصری به کار گرفته می شود؛ از این لحاظ برای نشان دادن عنصر تاکید مورد استفاده قرار می گیرد. مفاهیمی چون، تجمع و تفرق را نیز می توان توسط نقطه به مخاطب منتقل کرد.

علی چاوشیعکس: علی چاوشی

 

سمانه شیرازیعکس: سمانه شیرازی

 

    بسته به این که نقطه بصری در کجای کادر قرار گرفته باشد، موقعیت های متفاوتی را به وجود می آورد. با توجه به محل قرار گیری، مفاهیم مختلفی را القا می کند. یک نقطه روابط محدود ساده ای با اطراف خود دارد و به همان نسبت توجه مخاطب را به خود جلب می کند. اما چنانچه نقاط بصری متعددی در یک کادر وجود داشته باشند، بر اساس روابطی که از نظر شکل، اندازه ، تیرگی ، روشنی ، رنگ ، بافت ، دوری و نزدیکی با یکدیگر دارند تأثیرات بصری متفاوتی به وجود خواهند آورد. گاهی ممکن است نقطه به عنوان کوچک ترین بخش تصویر تلقی شود. در این صورت در اثر تراکم نقطه های تیره، تیرگی حاصل می شود و در اثر پراکندگی آنها روشنی دیده می شود. با تکرار و تغییر اندازه نقطه در ترکیب های مختلف به مفاهیمی از تراکم، انبساط، ریتم و حرکت دست پیدا می کنیم.

امین مرواریدیعکس: امین مرواریدی

 

SONY DSCعکس: سید مجتبی مظلوم زاده

 

انواع مفاهیم نقطه در کادر

1-    نقطه در مرکز کادر= نقطه تعادل

2-    نقطه در نیمه بالا کادر وسط= سبکی

3-    نقطه در وسط نیمه پایین = سنگینی

4-    نقطه در گوشه های بالا کادر= عدم تعادل

5-    نقطه در گوشه های پایین = انزوا، گوشه نشینی و تنهایی

ashoriعکس: پرهام عاشوری

 

37135عکس: آرشیو

 

    نقطه در تفکر غرب، موجودی موهم است.  مضامین آن حذف شده و به صورت نیرویی به آن توجه می شود اما در تفکر شرق نقطه وحدت و هماهنگی ایجاد می کند، مرکزیت همیشه با نقطه است همان طور که در دایره حرکت بر اساس نقطه است.  شمسه همان نقطه نورانی است.

سعید فدائیانعکس: سعید فدائیان

 

 صدای نقطه:  صدای آن از نظر مفهومی سکوت است. نقطه را می توان پایان همه چیز دانست که در این صورت بار مفهومی منفی خواهد داشت ولی از طرفی همین نقطه پایانی می تواند آغازگر رابطه یا جمله یا مفهومی تازه باشد که در این صورت دارای معنای مثبت است.

اگر چه نقطه از نظر نمادین ساکت و بی صداست ولی از نظر بصری وقتی نقطه ای در یک کادر قرار می گیرد بخاطر جاذبه بصری زیاد سرو صدای بسیاری دارد؛ و برای خاموش کردن صدای آن تنها می توان عناصر بصری دیگر در کنارش قرار داد. از نظر عرفانی نقطه نشانگر زمان بی آغاز و بی پایان و ازلی و همچنین خداوند است.

سمیه سادات غلامی

تعداد بازدید از این مطلب: 694
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی (شکل)

هوالمصور

در آسمان علم عمل برترین پر است

در کشور وجود هنر بهترین غناست

taheriعکس: میثم طاهری

سطح یا شکل:

سطح سومین عنصر بصری است که دارای دو بعد “طول و عرض” و بدون ارتفاع است که به وسیله خط محدود شده است؛ فضایی دو بعدی که از حرکت خط بر صفحه پدید می آید. این عنصر فاقد عمق به صورت مثبت و منفی دیده می شود.

awesome_39عکس: آرشیو325_1826عکس: احمد صفائی

 

سه نقطه در فاصله ای مرتبط با هم فضایی را مشخص می کنند که به صورت سطح نامرئی قابل درک است.

noghteeعکس: سمیه سادات غلامی

 

 سطح ها چه هندسی و چه غیر هندسی، دارای شکل ها و کیفیت های متفاوتی هستند، که در زندگی روزمره، با انواع مختلف آنها در تماس و رابطه مستقیم هستیم، هر یک از آنها از لحاظ بصری، بر ما تاثیرات گوناگونی دارند.

reezaporعکس: محسن رضاپور

 

در طبیعت و در پیرامون ما سطوح به اشکال متنوع وجود دارند؛ که می توان سطح ها را به شکل های گوناگون تقسیم بندی کرد:

الف) سطح های صاف

ب) سطح های پست و بلند و دارای انحنا

ج) سطح های پیچیده

د) سطح های شفاف “ترانسپران”

mazloomzadeعکس: سید محمدرضا مظلوم زاده

 

سطح ها به دو دسته هندسی و غیر هندسی تقسیم می شوند. بخشی جدا شده از فضای پیرامون به واسطه خطوط مرزی یا تفاوت در رنگ، سیاه و روشن، بافت و غیره بیشتر بر سطح دلالت دارد تا حجم.

در میان شکل های هندسی (مسطح) سه شکل مثلث، مربع و دایره شکل های بنیادی هستند. سایر شکل های هندسی به نحوی مشتق از همان سه شکل یا ترکیبی از آن ها می باشند. هرکدام از این سطوح که در وضعیت و شرایط مختلفی قرار می گیرند، بیان تصویری تازه ای را به خود می گیرند.

تمام حالات و خصوصیات نسبت داده شده به اشکال یا به علت شکل ذاتی آنها بوده و یا به علت واکنش دستگاه روانی انسانها و یا به دلیل تعابیر خاص فرهنگی و …

694_3747عکس: سیاوش افراز

 

دایره : القای بی انتهایی، گرما و محفوظ بودن را دارد. دایره نمادی از آرامش و تداوم و شکل کاملی است که حرکت جاودانه و مداومی را نشان می دهد؛ زیرا کلیه نقاط پیرامون دایره از یک ارزش برخوردارند و این امر، تعالی بین نیروی درونی و فضای بیرونی دایره ایجاد میکند و باعث حرکت چرخشی و دورانی دایره می شود و مفهوم بی پایانی را القا می کند، به خاطر شکل دورانی اش، نوعی تحرک را القا می کند. همچنین دایره نماد نرمی، لطافت، سیالیت، تکرار، آرامش روحانی و آسمانی، پاکی و صمیمیت به شمار می آید. کشش درونی دارد و درونگراست.

1409_8097عکس: سمیه خورشیدی

 

مربع : مربع بر خلاف دایره نماد صلابت، استحکام و سکون است. به این دلیل که از جهت یک ضلع روی زمین قرار می گیرد مستحکم و ایستاست، به مربع حالت بی حرکتی، صداقت و صراحت نسبت داده شده است .شکلی است متعادل، محکم و ایستا؛ این شکل مظهر قدرت زمین و مادی است. مربع دارای کشش داخلی و خارجی است.

707_5562عکس: سید آرمان نبی پورSONY DSCعکس: سید مجتبی مظلوم زادهمهدی آذین فرعکس: مهدی آذین فر

 

مثلث: مثلثی که قاعده اش پایین باشد، دارای استحکام و شکلی پایدار است. و برعکس، هرگاه بر یکی از رئوس خود بایستد، حالت ناپایدار و تزلزل به خود می گیرد. مثلث، فعالیت، جدال و انقباض را تداعی می کند، به دلیل وجود نقطه راس که انرژی و نیروی شکل را به بیرون منتقل می کند، خطر و دلهره را موجب می شود. مانند “نشانه های هشداردهنده و خطر در راهنمایی رانندگی”

mohammadi saeedعکس: سعید محمدی

 

به واسطه زوایای تند، سطحی مهاجم و شکلی ستیزنده به نظر می رسد که همواره در حال تحول و پویایی است. بر اساس ترکیب هایی از مثلث می توان ترکیب های ساختاری بسیاری به وجود آورد. استفاده از مثلث و شبکه های مثلثی یک اصل ساختاری در طبیعت و در معماری به شمار می رود. چنانچه بر یکی از رأس های خود قرار بگیرد حالتی کاملاً ناپایدار و متزلزل دارد. کشش مثلث بیشتر بیرونی و برونگراست.

434_2845عکس: حسین آذرافزا01عکس: آرشیو

 

رابطه رنگ و شکل:

رابطه رنگ و فرم سه شکل اصلی : مربع، دایره و مثلث با سه رنگ اصلی : قرمز، آبی و زرد ارتباط دارند و ارتباط شکل و رنگ بدین صورت مطرح می شود که به وسیله این سه شکل با این سه رنگ اصلی، مفهوم و بیان تقویت می شود و ارزش یکدیگر را چه از نظر حسی و چه از نظر ذهنی، گویاتر می کنند. به طور خلاصه می توان گفت:

مربع: سکون، آرامش، وزن و سنگینی با رنگ قرمز

مثلث: اندیشه، فکر، حرکت، فروزندگی با رنگ زرد

دایره: روح و روان، مبین ذات، حرکت ابدی با رنگ آبی هماهنگ است.

پس هنگامی که رنگ و فرم در اثر هنری با هم تلاقی می کنند اثرشان در هم می آمیزد و افزون می شود.

02
عکس: آرشیو

 

تعداد بازدید از این مطلب: 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی (خط)

در آسمان علم عمل برترین پر است
در کشور وجود هنر بهترین غناست

خط:

    خط در دیدگاه ریاضی از به هم پیوستن نقطه ها به وجود می آید. دارای طول و فاقد عرض است. نقطه،

بر اثر نیرویی که از یک جهت به او وارد آمده، حالت ایستایی خود را از دست داده و به صورت یک عنصر فعال

به نام خط در آمده است.

003

عکس: آرشیو

 

معصومه علیئی 2

عکس: معصومه علیئی

 

قاطع ترین عنصر بصری است که برای همگان آشناست، صریح، روشن و بدون ابهام است. از عناصر قدرتمند

در ترکیب بندی عکس، خطوط هستند که با ممارست عکاس، تاثیر پویایی بر حس عکس و یا هدایت چشم

مخاطب به عکس می گذارند. خط نشان دهنده جهت و موقعیت است و نیز مرز سطح را تشکیل می دهد

و آنرا محدود می کند. جهت و راستا را می نمایاند، چه بر روی صفحه و چه در فضا؛ خط در خود انرژی و نیروی

زیادی ذخیره دارد، و در موقعیت های متفاوت عکس العمل های گوناگونی از خود نشان می دهد. خطوط

مختلف تاثیرات متفاوتی بر عکس می گذارند. اینکه چطور از خطوط بهره ببریم اتفاقی نیست، بلکه به

زمان و تمرین احتیاج دارد.

همانگونه که در مبحث نقطه اشاره شد، عنصر خط نیز نسبت به زمان و مکان متغیر است. (قانون نسبیت)

به عنوان مثال، اگر به یک ردیف درخت از فاصله دور نگاه کنیم، به صورت خطوطی منظم دیده میشوند.

در حالی که هر اندازه به این درختها نزدیک شویم، خطوط نیز در واقعیت درخت، حل شده و در نهایت تنه

درخت ها را می بینیم که خط نبوده و هر یک دارای حجمی استوانه ای هستند.

پرهام عاشوری 2

عکس: پرهام عاشوری

 

خط بیان کننده عواطف و احساسات، اندیشه و آرمان ذهنی، فضاسازی و پرسیکتیو است. گاهی فعال و

پرانرژی، گاهی ساکن و ایستا و بی تحرک است؛ گاهی منفی است مانند فضای خالی بین دو سطح؛

گاهی مجازی است و به چشم دیده نمی شود بلکه احساس می شود مانند فاصله بین دو نقطه.

به جز نقطه که اولین عنصر بصری است، خودش معنای فضا را ایجاد می کند و از عنصری بوجود نمی آید،

بقیه عناصر بصری اولیه از همدیگر بوجود می آیند؛ از تکرار نقاط خط بوجود می آید، از تکرار خطوط

سطح و از تکرار حداقل سه سطح القای حجم می شود.

SONY DSC

عکس: سید مجتبی مظلوم زاده

 

47109

عکس: آرشیو

 

ایجاد ریتم و حرکت درخطوط به اشکال گوناگونی صورت می پذیرد. تغییر اندازه ها و طول خطوط ، تغییر

فاصله ها و نهایتا تغییر ضخامت خطوط می توانند عواملی باشند تا ریتم، بهتر ایجاد شود؛ خط ها از لحاظ

بیان حالات روانی، دارای ویژگی هایی هستند، که در آفرینش های هنری مورد استفاده هنرمندان قرار

می گیرند. مثلا خط ضخیم، خشونت و سختی، خط راست و عمودی، ایستایی و مقاومت، و خط زیگزاک

و شکسته، هیجان را القا می کنند. خطی که بر خط افقی عمود شده باشد بیان کننده تعادل بین دو عنصر

متضاد است، یکی خط افق، که نشانگر آرامش، گستردگی و دیگری خط عمودی که بیان کننده، ایستایی و

مظهر فشار قوه جاذبه زمین است. که ترکیب این دو خط با هم، از لحاظ بصری استحکام ویژه ای را القا می کند،

که نشانی است نمادین از تجربه تعادل و ایستادن انسان بر سطح زمین.

55018

عکس: آرشیو

    خطوط تجسمی بر اساس جهت حرکت مداوم در یک مسیر کلی به چند گروه اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

 

الف) خطوط عمودی: مفهوم این خطوط می تواند ایستادگی، مقاومت، استحکام، نیرومند و مبین توازن و تعادل

باشد. خطوط عمود این قابلیت را دارند تا حالات و احساسات مختلفی را درعکس پدید آورند. از حس قدرت گرفته تا

حس رشد و شکوفایی.

این خطوط حس عظمت، جلال و تسلط را بر می انگیزند. استفاده بجا از این خطوط همچنین می تواند

حس پایداری، آرامش، دوام و استحکام را القا کند، که در این صورت، مثل خطوط افقی عمل می کنند.

همان طور که خطوط افقی با کادر افقی تشدید می شوند، خطوط عمود هم با استفاده از کادر عمودی

برجسته تر خواهند شد. این باعث می شود بر ارتفاع شیء عمودی تاکید شود و بلند تر به نظر برسد.

البته، در مواردی با توجه به مفهوم اثر میتوانید این قانون را بشکنید!

حسن خسرو آبادی

عکس: حسن خسروآبادی

 

خطوط عمود را تا جایی که امکان دارد، باید هم تراز و در توازی لبه های کادر عکاسی شود. اگر سوژه خیلی

بلند است به صورتی که در کادر مخروطی میشود مرکز آن باید مسقیم باشد. رعایت توازی خطوط نیز به میزان

شدن عکس کمک می کند. خطوط عمودی که با طرح و الگوی خاص تکرار می شوند، مخصوصا اگر در تضاد با

اشکال و خطوطی باشند که در جهات دیگر قرار دارند؛ تاثیر زیادی بر مخاطب میگذارد.

آفتاب

عکس: سمیه سادات غلامی

 

ب) خطوط افقی: این خطوط حس آرامش، ثبات، پایداری، عدم تغییر، عدم تعلق به زمان و آسودگی را القا می کنند؛

گویا عکس یا بخشی از آن، در یک لحظه زمانی فریز شده و ساکن است؛ مثل دشت ها، اشیاء افتاده، افراد خوابیده

و … این خطوط می توانند با عناصر پویا تر عکس ایجاد تضاد کنند.

54709

عکس: آرشیو

 

قرار دادن خط افق در بالای کادر حس مسافت را برجسته می کند و بر جزئیات پیش زمینه تاکید می کند،

در حالی که قرار دادن خط افق در پایین، انزوا و تنهایی المان های خط افق را تشدید می کند. قرار دادن

خط افق در وسط کادر هر چند که حکم شکستن یک قانون مقدس را دارد، اما برای گرفتن انعکاس ها

مناسب است. عکاسان طبیعت از خطوط افقی برای ایجاد نوعی مسافت و وسعت دادن به منظره مورد

نظرشان بهره می برند. افق های ناشکسته باعث می شوند عکس ساکن و راکد به نظر برسد و بهتر است

آنها را با استفاده از اشکال دیگر بشکنید و به آن جذابیت ببخشید.

لایه های خطوط افقی، ترکیب بندی را قوت می بخشند و می توانند در عکس ریتم و الگو بوجود آورند و به

خودی خود مرکز و موضوع توجه عکس واقع شوند. از تراز بودن خطوط افقی و قانون یک سوم عکس غافل

نشوید، مگر برای القای مفهومی خاص!

محسن رضاپور 2

عکس: محسن رضاپور

 

علی

عکس: علی چاوشی

 

ج) خطوط مایل: حالت تزلزل و فروپاشی خط عمود را بیان می کند. در یک اثر تجسمی برای نشان

دادن تحرک ، پویایی، خشونت، عدم ایستایی، ناپایدار، عدم سکون و ثبات به کار می روند. این خطوط

به یک ترکیب ایستا و ساکن تحرک و انرژی می دهند. ریتم خطوط قطری (مورب) عموماً چشم مخاطب

را به سمت عکس می کشانند. این خطوط با قطع خطوط دیگر نقاط توجه در عکس بوجود می آورند و اغلب

با اشاره بر پرسپکتیو به عکس عمق می دهند.

نباید با یک خط ناشیانه عکستان را دو نیم کنید بلکه لا به لای اشکال به دنبال انحنا ها و الگوها باشید.

همچنین خط قطری نباید دقیقا از گوشه ای به گوشه ی دیگر برسد، بلکه بهتر است خارج از مرکز و به اطراف گوشه ها برسد.

مریم پژمان

عکس: مریم پژمان – نقش خط در هنر

 

قانون خط قطری میگوید: المان های مهم تصویر باید در امتداد خطی قطری قرار بگیرند.

بخاطر داشته باشید که خطوط مورب متعدد در جهات مختلف و در تقاطع با یکدیگر حس حرکت را به عکس

شما می دهد اما اگر خیلی زیاد شوند گیج کننده و پر هرج و مرج خواهد شد. و نهایتا همچون خطوط افقی

و عمودی، خطوط موربی که با الگوی خاصی در عکس تکرار شوند، می توانند فی نفسه موضوع اصلی عکس شما واقع شوند.

SONY DSC

عکس: الهه احسانی نیا – خط در عکاسی

 

akram rezai

عکس: اکرم رضایی

 

 د) خطوط منحنی: خطوط منحنی، خطوط جذابی هستند و می توانند هدایتگر خوبی باشند. این خطوط

مثل خطوط قطری حس تحرک را بوجود می آورند اما خلاف خطوط قطری که حس انرژی به تصویر می دهند، این

خطوط حس آرامش را منتقل می کنند. این خطوط الزاما “s” شکل

نیستند بلکه هر خط پیچ و تاب دار، یک خط منحنی ست.

این خطوط همچنین فرم را برجسته می کنند و به اشیای بی جان زندگی می بخشند. بخاطر بسپارید که

همه خطوط در طبیعت متقارن نیستند. بنابرین اهمیت دارد که کدام قسمت ها را برای فوکوس انتخاب کنید و از کدام

قسمت ها صرف نظر کنید.

در یک اثر تجسمی ممکن است برای نمایش حرکت سیال و مداوم، نرمی، لغزندگی، آرامش، ملایمت و ملاطفت به کار گرفته شود.

افشین رازی

عکس: افشین رازی

 

 ه) خطوط زاویه دار یا زیگزاک به علت وجود دو نیروی همسان، که در یک نقطه همدیگر را تقویت می کنند،

بیان کننده قدرت و تحرک بوده و از لحاظ بصری، نیروی کشش و جاذبه را القا می کند.

196_539

عکس: معصومه علیئی

 

خطوط می توانند در مسیر حرکت خود دارای شرایط زیر باشند :

  1. ضخیم یا نازک، قوی یا ضعیف ، تیره یا روشن شوند.
  2.  به صورت خطوط باریک یا ضخیم یکنواخت باشند.
  3. می توانند در جهت مسیر اصلی خود به صورت بریده بریده و یا متعدد باشند.
  4.  می توانند در جهت مسیر اصلی خود به شکل زیگزاگ، شکسته و یا موجی در می آیند.
  5.  می توانند به صورت منظم و یا نامنظم در مسیر اصلی حرکت خود تغییر جهت دهند.

که هر کدام از این موارد القای مفهومی خاص برای خط میکند.

37538

عکس:عزیز عباسی – خط در مبانی هنرهای تجسمی

 سمیه سادات غلامی

 

تعداد بازدید از این مطلب: 785
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

چرا طراحی و یا نقاشی حرفه‌ای‌ها یک هارمونی و هم جهتی خاصی برخوردار است؟

جواب این سوال رعایت قوانین ساده پرسپکتیو خطی و پرسپکتیو اتمسفری (جوی) در طراحی است.

در این مقاله خواهیم آموخت: خط افق چیست؟ نقطه گریز به چه کاری می‌آید؟ و مفاهیم پرسپکتیو

در طراحی استوری بورد چگونه به کمک طراح استوری بورد خواهد آمد.

پرسپکتیو چیست؟

پرسپکتیو، دقیقا همان چیزی است که به شما توهم وجود یک عمق را در تصویر می‌دهد. هنرمندان

در 2 دسته پرسپکتیو را تقسیم می‌کنند: پرسپکتیو خطی و پرسپکتیو اتمسفری (یا جوّی).

پرسپکتیو خطی چیست؟

در پرسپکتیو خطی، از خطوط همگرا و تغییر اندازه و نحوه قرارگیری اشیاء در ترکیب (Composition)

یک صفحه برای ایجاد توهم عمق و فاصله، استفاده می شود. که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

پرسپکتیو اتمسفری یا جوّی چیست؟

در هوا رطوبت، مه، ذرات معلق گردوغبار و دود وجود دارد. پرسپکتیو اتمسفری در واقع اثری است که موانع موجود

در هوا روی تصویر شیء می‌گذارد. در حقیقت، هوا (یا جوّ) باعث می‌شود آن شیء، دورتر به نظر آید. یا به نوعی

تغییرات رنگی در آن به نظر بیننده برسد. در چنین حالتی فرم‌ها اغلب روشن‌تر، سردتر و متمایل به رنگ آبی و

خاکستری دیده می‌‌شوند.

طبق تعریف، پرسپکتیو اتمسفری یا جوّی عبارت است از استفاده از میزان وضوح، پررنگی

یا کمرنگی در یک تصویر. این کار با هدف ایجاد توهم عمق و فاصله انجام می‌گیرد.

پرسپکتیو اتمسفری یا جوی

 

    پرسپکتیو اتمسفری از این فکر سرچشمه می‌گیرد که هر چه شی به بیننده نزدیک‌تر باشد، وضوح تصویر

بیشتر است و کنتراست رنگی آن نیز بیشتر به چشم می‌آید.

     به عنوان مثال، درختانی در یک ردیف ترسیم شده‌اند. با استفاده از این تکنیک، درختانی که نسبت به بیننده

فاصله کمتری دارند جزئیات و تمایز رنگ بیشتری را نسبت به سایر درختان دور نشان می‌دهند.     

 

پرسپکتیو خطی تنها

عمق در این صحنه به تفاوت اندازه‌های ایجاد شده توسط پرسپکتیو خطی بستگی دارد. آسیاب بادی بظاهر

بزرگتر در واقع به بیننده نزدیک‌تر از آسیاب بادی کوچکتر است. پرسپکتیو اتمسفری برای نشان دادن فاصله

عمقی میان آسیاب‌های بادی استفاده نمی‌شود.

پرسپکتیو خطی و خط افق

پرسپکتیو اتمسفری تنها

همه آسیاب‌های بادی یک اندازه بنظر می‌رسند. بنابراین، می توان گفت که پرسپکتیو خطی در این تصویر استفاده

نشده است. تنها فرق آن‌ها شدت رنگشان است که به ترتیب از چپ به راست، محوتر و کمرنگ‌تر می‌شوند.

پرسپکتیو اتمسفری یا جوی روی خط افق

ادغام پرسپکتیوها

با ادغام پرسپکتیو خطی و اتمسفری، عمق صحنه از طریق اندازه و میزان کنتراست رنگ اشیا بخوبی نشان

داده می‌شود.

پرسپکتیو ادغام شده

 

حتما بخوانید  5 دلیل برای شرکت در دوره های آنلاین آموزش انیمیشن

در ادامه به بازتعریف مفاهیم مهمی در طراحی و ایجاد پرسپکتیو خطی می پردازیم.

خط افق چیست؟

همه می‌دانند که هر چه شیء از صفحه تصویر دورتر باشد، اندازه آن کوچکتر به نظر می رسد. اما اگر بخواهیم

این تغییر اندازه را در طراحی بیاوریم، می توانیم دلخواه و بدون قاعده رسم کنیم؟ پاسخ منفی است. راه حل

اول برای دانستن تناسب کوچک (یا بزرگ) کردن اشیا، مفهوم «خط افق» است. اشیای هم‌اندازه نسبت به

فاصله ای که از تصویر پیدا می کنند کوچکتر می شوند و هر چه به صفحه ی تصویر نزدیکتر می‌شوند بزرگتر

خواهند شد. تا جایی که به صفحه تصویر مماس شده و اندازه شان حقیقی می‌شود.

خط افق ، خطی است فرضی که در راستای چشم ما در دورترین نقطه تصویر (افق) کشیده شده است.

وقتی به تلاقی دریا و آسمان دقت می کنید، خط افق همان مرز میان دریا و آسمان است. محل قرارگیری

 خط افق کاملا با احساسی که به بیننده تصویر می‌د‌هد در ارتباط است. 

کاربرد خط افق چیست؟

برخلاف عادت خیلی از آماتورها که برای کشیدن نقاشی اول خط زمین را می کشند و روی آن همه چیز را

می گذارند، خط افق به شما یک محوریت واحد می دهد که به وسیله آن تصویر شما عمق پیدا می کند،

و هر چیزی که در عمق تصویر می‌خواهید رسم کنید، به سمت آن خط میل می‌کند. جهت عمق یا پرسپکتیو

تصویر را – که زاویه دید ناظر یا دوربین آن را تعیین می‌کند- به کمک خطوط موربی به نام خطوط گریز مشخص

می‌سازند. همه خطوط اُریب طراحی، حداقل در یک نقطه به هم می‌رسند که به آن نقطه گریز یا Vanishing point 

می‌گویند. در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نقطه گریز و خط افق

  نقطه گریز یا Vanishing Point چیست؟

نقطه گریز، محل تلاقی همه خطوطی است که از چشم بیننده به صورت موازی به درون عمق نفوذ کرده و به هم

می‌رسند. این نقطه می‌تواند روی خط افق باشد یا هر جای دیگری از صفحه. به عنوان مثال، اگر روی ریل قطار

بایستید و به امتداد خط ریل نگاه کنید، نقطه‌ای که در چشم شما دو خط موازی ریل به هم می‌رسند را نقطه گریز

(Vanishing point) می‌گویند.

یک طراحی بسته به موقعیت قرارگیری عناصر در صحنه و زاویه دید ناظر می‌تواند چندین نقطه گریز داشته باشد

یا اصلا نداشته باشد.

نقطه دید ناظر یا Vantage Point چیست؟

بهترین راه برای تعریف نقطه دید یا Vantage Point این است که بگوییم، نقطه‌ای است که از آن، بیننده صحنه

را مشاهده می‌کند. در طراحی، رابطه میان محل قرارگیری اشیای اصلی (مثل درختان و ساختمان‌ها) و خط افق

است که زاویه هم‌سطح چشم (Eye level) نقطه دید ناظر را تعیین می‌کند. بعلاوه، نقطه دید ناظر می‌تواند روی

احساسی که تصویر یا صحنه به بیننده القا می‌کند، موثر باشد.

قرار گرفتن خط افق در قسمت پائین صفحه این حس را به بیننده می‌دهد که او دارد به شی‌ای از نقطه دید ناظر

پائین به آن شی نگاه می‌کند (حس بزرگی، عظمت، بلندی و غیره). برعکس، اگر خط افق به صورت غیرطبیعی

در بالا قرار بگیرد، بیننده احساس خواهد کرد که از ارتفاع بالایی به سمت پائین نگاه می‌کند (حس احاطه، کوچکی و غیره).        

قبل تر در نوشیکا، در مقاله زاویه دوربین به طور تصویری و جامع، نماهای مختلف و زاویه‌های دوربین را بررسی کردیم.

پرسپکتیو یک نقطه‌ای

پرسپکتیو یک نقطه‌ای نوع ساده‌ای از پرسپکتیو خطی است که در آن تنها یک نقطه گریز (Vanishing point)

وجود دارد. به یاد داشته باشید که همیشه اول خط افق را رسم کرده و سپس محل قرار گیری نقطه گریز را

روی خط افق انتخاب کنید؛ که این نقطه گریز نباید دور از مرکز صحنه باشد.

مطابق تصویر زیر، خط افق و نقطه گریز هر دو هم سطح چشم سگ می‌باشد. توجه کنید که خطوط موازی

زیر چشم سگ رو به بالا در یک نقطه گریز جمع می‌شوند. طبیعتا همه خطوط بالای سطح چشم سگ

نیز رو به پائین در همان نقطه همدیگر را قطع می‌کنند. در این زاویه دوربین، بیننده از پائین و هم قدّ

سگ درون تصویر به اشیاء (مثل مکعب‌ها و مرد) نگاه می‌کند.

پرسپکتیو یک نقطه‌ای

اگر خط افق هم سطح چشم مرد کشیده شود و پرسپکتیو یک نقطه‌ای برقرار باشد، نقطه دید ناظر

(دوربین یا بیننده) هم سطح چشم مرد درون تصویر خواهد بود. باز هم همه خطوط موازی پائین و بالای

سطح چشم مرد، در یک نقطه گریز تلاقی می‌کنند. همانطور که مشخص است،

در این تصویر به نظر می‌رسد زاویه دوربین تغییر نکرده اما خود دوربین حرکتی عمودی رو به بالا داشته و

به ارتفاعی هم قدّ مرد درون تصویر رسیده است.    

نقطه دید ناظر و خط افق در پرسپکتیو یک نقطه ای

اما اگر طبق شکل زیر، خط افق بالای سر مرد و سگ ترسیم بشود، نقطه دید ناظر جایی بالاتر از ارتفاع

مرد و سگ قرار می گیرد. این نما، این حس را منتقل می‌کند که بیننده از جای خود رو به پایین نگاه می‌کند.

همه خطوط موازی نیز رو به بالا در یک نقطه گریز جمع می‌شوند.

خط افق بالای سر پرسپکتیو دو نقطه‌ای

در پرسپکتیو دو نقطه‌ای نیز همان قواعد پرسپکتیو یک نقطه‌ای صدق می‌کند. اما به آن یک نقطه گریز دیگر نیز

اضافه شده است. پرسپکتیو دو نقطه‌ای نسبت به تک نقطه‌ای می‌تواند به صحنه، عمق بیشتری بدهد. اولین

عنصری که در صفحه رسم می‌کنید به شما کمک خواهد کرد که نسبت اندازه‌ هر شی دیگری در تصویر را تعیین کنید.

مطابق شکل زیر، کتاب ها کاملا مرتب و منظم شده اند. بنابراین، در یک راستا قرار گرفته اند. از آنجا که در این نما،

دو ضلع جانبی کتاب ها برای ما قابل مشاهده است، با امتداد دادن خطوط گریز هر ضلع به سمت خط افق ،

نقاطی پدید می آید که محل تلاقی خطوط رسم شده خواهد بود. که به آن دو نقطه، نقطه گریز می گویند.

پرسپکتیو دو نقطه ای و خط افق و دو ونیشینگ پوینت

اگر کتاب ها نامرتب روی هم انباشته شوند، خطوط گریز بیشتری از آنها به سمت خط افق نشانه می رود. بنابراین، در این تصویر یک خط افق و چند نقطه گریز خواهیم داشت.

پرسپکتیو دو نقطه ای و چند نقطه گریز روی خط افق

یک طراح استوری بورد برای آن که بتواند به سادگی و بهترین وجه و در کمترین زمان ممکن ساخته ها

و نماهای ذهنی اش را به انیماتورها و کارگردانان نشان دهد، باید با مفاهیم پایه طراحی به خوبی آشنا باشد.

موارد بالا را با تمرین بیشتر می توان به خوبی درک کرد. همین حالا قلم و کاغذ بردارید و خیلی ساده و بدون خط کش امتحان کنید.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

پرسپکتیو یک نقطه ای

این مقاله حاوی تمامی نکاتی است که یک دانشجوی هنر باید دربارۀ پرسپکتیو یک نقطه ای بداند است.
این موارد برای هر کسی که مایل به یادگیری پرسپکتیو تک نقطه ای است مناسب است.
این مقاله برای افرادی که هیچ پیش زمینه یا تجربه ای در این زمینه ندارند آماده شده که با مقدمات و مفاهیم اولیه

شروع می شود و بعد بسمت مفاهیم پیچیده تر مانند اشکال سه بعدی می رود.

 

پرسپکتیو تک نقطه ای : تعریف

سایت Dictionary.com ،پرسپکتیو تک نقطه ای را اینگونه معنی می کند:
یک سیستم ریاضی برای ارائۀ اشیاء سه بعدی و سطوح دو بعدی بوسیلۀ خطوط متقاطع است

که بصورت عمودی و افقی رسم می شوند و از یک نقطه در خط افقی متشعشع می شوند.
اگرچه این تعریف بنظر پیچیده میاید، مفهوم آن نسبتا ساده است.

پرسپکتیوتک نقطه ای یک روش طراحی است که نشان می دهد چگونه اشیاء همزمان که دورتر می شوند، کوچکتر

بنظر می رسند و در نهایت به یک ” نقطۀ ناپدید” در افق تبدیل می شوند.
این یک روش طراحی اشیاء روی سطح کاغذ است بنابراین در واقع سه بعدی و واقعی بنظر می رسند.

 
perspective 1 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
perspective 11 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 

پرسپکتیو یک نقطه ای کی استفاده می شود ؟

پرسپکتیو تک نقطه ای اغلب زمانی استفاده می شود که اشیاء از روبرو دیده می شوند

یا زمانیکه از روبرو به یک شیء طولانی مانند جاده یا ریل راه آهن نگاه می کنیم.
این یک روش رایج طراحی در بین معماران و تصویرگران مخصوصا زمانیکه قصدِ طراحی داخلی

را داشته باشند، است.

نکته:

اگر می خواهید شیء ای را طراحی کنید که از روبرو به آن دیدی ندارید اما یک گوشۀ آن

به شما نزدیک است،
بهتر است از پرسپکتیو دو بعدی استفاده کنید.

قوانین پرسپکتیو:

اشکال واقعی، نقطۀ ناپدید، و خطوط افقی
در پرسپکتیو تک نقطه ای، سطوحی که روبروی بیننده قرار دارند، بصورت شکل واقعی خود نمایان می شوند

و بدون هیچ تحریفی هستند.
آنها با استفاده از خطوطِ پایۀ افقی و عمودی رسم می شوند.
از طرف دیگر، سطوحی که از بیننده دور هستند، به یک “نقطۀ ناپدید” تبدیل می شوند.

اینجا نقطه ای است که در “خط افقی” دقیقا در برابر چشم بیننده قرار می گیرد.
طراحی روی عکس ها برای تعیین نقاط ناپدید، خطوط افقی، و اشکال واقعی هم امکان پذیر است.
مطالعۀ کارهای هنرمندان معروف می تواند در درک بهتر پرسپکتیو تک نقطه ای مفید باشد.

نکات مهم:

  •  سطوحی که روبروی بیننده قرار دارند اشکال واقعی را نشان می دهند.
  •  سطوحی که از بیننده دورتر هستند در نهایت به نقاط ناپدید تبدیل می شوند.
 
perspective 2 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
perspective 3 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 

آموزش پرسپکتیو تک نقطه ای

آموزش زیر نشان می دهد که چگونه بصورت گام به گام پرسپکتیو تک نقطه ای را انجام دهید.
این مثال ها به ترتیبی که آمده اند باید انجام شوند، و هر کدام بر اساس کار قبلی انجام گیرد.

تجهیزات پیشنهادی:

  •  مداد مکانیکی یا مداد کلاچ (clutch) با نوکِ HB یا 2H
  •  کاغذ مشکی
  • یک خط کش و پرگار می تواند در زمان یادگیری طراحیِ پرسپکتیو تک نقطه ای مفید باشد.

اگرچه دانشجویان هنر این نوع تمرین ها را بوسیلۀ ابزار خاصی انجام نمی دهند.

تمرین 1 پرسپکتیو : بلوک های مکعبی و مستطیلی

طراحی بلوک های مستطیلی، اغلب اولین درسِ پرسپکتیو تک نقطه ای است که پایۀ تمرین های بعدی می باشد.
این تمرین چگونگی طراحی مکعب در پرسپکتیو تک نقطه ای را نشان می دهد و شما را از طریق طراحی این موارد

به بالا، پایین، یا در سمتِ خط افقی می برد.

با اتمام این تمرین، قادر خواهید بود:

  • از وزنِ مناسب خطوط استفاده کنید (خطوط روشن برای خطوط ساخت، و خطوط تیره برای نمای کلی).
  •  نقطۀ ناپدید و خط افقی را بدرستی مکان یابی کنید.
  • موارد زیر را بهتر درک کنید:
  1. اشیاء بالای خط افقی طوری طراحی می شوند که گویی شما از پایین به آنها نگاه می کنید (شما قسمت زیرِ شیء را می بینید).
  2.  اشیاء زیر خط افق طوری طراحی می شوند که گویی شما از بالا به آنها نگاه می کنید (شما قسمت بالای شیء را می بینید).
  3. اشیاء که نه در بالا و نه در پایین خط افق هستند طوری طراحی می شوند که گویی مستقیم به آنها نگاه می کنید
  4. (شما نه بالا و نه زیرِ شیء را می بینید).
 
practice 1 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

تمرین 2 پرسپکتیو : پشته سازی، حفره ها، و زاویه ها

این برگه نشان می دهد که چگونه بلوک ها را پشته سازی کنید، قسمت های اضافی را جدا کنید،
و زاویه های غیر معمول را در پرسپکتیو تک نقطه ای طراحی کنید و از این طریق بتدریج اشکال پیچیده تری را خلق نمایید.

z2 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

بعد از تکمیل این تمرین، قادر خواهید بود:

  • بلوک های انباشته را اندازه های مختلف طراحی کنید.
  • طراحی بلوک هایی که حفره دارند، خطوط ساختِ و ساز، و لبه های منطقۀ برش را انجام دهید.
  • بخش هایی را از بلوک ها حذف کنید و یا زاویه های غیر معمول را به آن اضافه نمایید.

زمانیکه به اندازۀ کافی در طراحی این خطوط حرفه ای شدید، ممکن است بخواهید اشکال چالش برانگیزی مانند حروف و یا اشکال مستطیلی را طراحی کنید.

تمرین 3: پرسپکتیو نوعی حروف درشت و سیاه

طراحی حروف درشت و سیاه در پرسپکتیو تک نقطه ای کاری نسبتا آسان و مستقیم است که بعنوان تکلیف منزل مناسب است.
فایل ویدئویی زیر چگونگی انجام اینکار را نشان می دهد.

 perspective 4 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

تمرین 4 پرسپکتیو : یافتن نقاط مرکزی و فضاهای برابر

فایل ویدئویی زیر چگونگی تقسیمِ برابر اشیاء را در پرسپکتیو تک نقطه ای نشان می دهد و به شما اجازه می دهد

حصارها، لامپ ها، و پنجره و ساختمان را طراحی کنید.

بعد از اتمام این تمرین قادر خواهید بود:

  • نقطۀ مرکزی هر سطح مستطیلی را با استفاده از روش “گوشه به گوشه” پیدا کنید.
  • سطوح هر بلوک مستطیلی را به هر تعداد بخش های مساوی تقسیم کنید.
  • کاشی های روی زمین را در پرسپکتیو تک نقطه ای طراحی کنید.
  • اشیاء تکرار شونده، مانند حصار ها را از فاصله های دور طراحی کنید.
    تمامی این موارد در فایل آموزشی زیر توضیح داده شده اند.
تمرین 5: پرسپکتیو تک نقطه ای منظرۀ شهر

طراحی یک جاده و منظرۀ شهر در اطراف آن تمرین مناسبی برای ادامۀ تمرین های قبلی است.
پرسپکتیو تک نقطه ای صحنۀ خیابان اغلب اشیاء مختلف را با هم ترکیب می کند.
این تمرین می تواند چالش بر انگیز و یا ساده باشد

perspective 5 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 
perspective 1111 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

تمرین 6 پرسپکتیو : دایره ها و منحنی ها

چالش برانگیز ترین جنبۀ پرسپکتیو، طراحی اشکال دایره ای و منحنی است.
اغلب این طرح ها بصورت آزاد درون مستطیل ها و یا مکعب ها طراحی می شوند تا مقیاس ها درست باشد.

بعد از اتمام این تمرین شما قادر خواهید بود:

  • از تکنیک جعبه گذاری (crating) طراحی اشکال پیچیده درون جعبه های مستطیلی استفاده کنید.
  •  دایره ها، استوانه ها، و اشکال مخروطی را از زاویه های مختلف، در پرسپکتیو تک نقطه ای طراحی کنید.
  • از خطوط مستقیم برای طراحی اشکال منحنی مانند انحنای رودخانه ها یا درختان در پرسپکتیو تک نقطه ای استفاده کنید.
  •  و موارد زیر را بهتر درک کنید:
  1. دایره ها و منحنی ها که روبروی بیننده قرار دارند بصورت شکل واقعی خود هستند.
  2. دایره هایی که به سمت نقطۀ ناپدید می روند، بصورت انحراف یافته نشان داده می شوند و هر چه دورتر می شوند کوچکتر می شوند.
 
 تمرین 7: اتاق پرسپکتیو تک نقطه ای

اصلی ترین درسِ پرسپکتیو تک نقطه ای، اتاق پرسپکتیو تک نقطه ای است.
طراحان داخلی مهارت های مختلفی را با هم ترکیب می کنند تا بتوانند از پسِ اینکار چالش برانگیز برآیند.
پرسپکتیو کف اتاق به شما اجازه می دهد تا سطوح را به فضاهای برابر تقسیم کنید.

فیلم ویدئویی برای پرسپکتیو یک نقطه ای

در حالیکه سوال اصلی این است که چگونه طراحی پنجره، مبلمان، میزها، تخت خواب،
و راهرو های مجاور می تواند فارغ از میزان توانایی شما بعنوان طراح، همچنان کاری دشوار باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مثال هایی که در زیر آورده ایم که شامل تخت خواب ها، اتاق

نشیمن، آشپزخانه، و هال است، مراجعه کنید.
طراحی یک اتاق در پرسپکتیو تک نقطه ای می تواند تمرین مناسبی برای افرادی باشد که مایلند بعد ها طراحی

داخلی یا معماری را دنبال کنند.

تصاویر بالا، پرسپکتیو تک نقطه ای را نشان می دهد که می تواند بصورت مستقیم یا دنباله دار طراحی شود.
برای درک بهتر این موارد می توانید فایل ویدئویی زیر را که بصورت آموزش گام به گام است مشاهده نمایید.
این راهنما بخشی از دروس ضروری برای دانشجویان هنر است که مانند راهنمای سفر به طراحی است.

perspective 10 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 
 
تعداد بازدید از این مطلب: 3314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

 

  1. چگونه بوسیله راپید پرتره ای را با نقطه ایجاد کنیم ؟

pointillism-details-round-31

در این بخش می خواهیم بوسیله ی راپید پرتره ای از یک چهره را بوسیله ی راپید ایجاد کنیم. پس از این آموزش شما هم می توانید چهره خودتان و یا دوستانتان را بوسیله ی راپید با نقطه ایجاد کنید. البته اینکار نیازمند صبر و حوصله می باشد و باید تا انتهای کار مثل دارکوب نقطه بزنید :دی

ابزار مورد نیاز:

۱ – راپید (ترجیحا سایز ۰.۷)

۲ – خط کش

۳ – کاغذ گلاسه گرم بالا

۴ – پاک کن

pointillism-supplies

 

قبل از اینکه بخواهیم کار رو شروع کنیم ابتدا یک باکس مستطیل شکل ترسیم کرده و آن را به ده قسمت مساوری تقسیم می کنیم و سپس از تراکم بسیار کم تا تراکم فشرده آن را طبق تصویر زیر آماده می کنیم.

pointillism-value-scale-boxes3

در این مرحله باید یک تصویر مناسب از یک پرتره رو برای شروع طراحی آماده کنیم. تصویر ما باید سیاه و سفید و دارای کنتراست باشه تا بهتر بتونیم نقطه ها رو در فضای مثبت و منفی ایجاد کنیم. طبق تصویر زیر عمل کنید!

pointillism-prelim-photo

در این مرحله با نرم افزار فتوشاپ از منوی Image سپس Mode و سپس گزینه Grayscal عکس رو سیاه و سفید کرده و کنتراستش رو بوسیله  curves ایجاد می کنیم.

pointillism-boosting-curves

اگه شما تجربه کافی در طراحی ندارید می تونید ابتدا تصویری رو که آماده کردیم پرینت بگیرید و سپس کاغذ پوستی رو روی تصویر بندازید و خطوط رو ترسیم کنید و سپس طرح رو با کاربن روی کاغذ اصلی پیاده کنید.

 

pointillism-beginning-sketch1

pointillism-ink-by-number1

حالا طبق اون جدولی که در ابتدا آماده کردیم و نسبت به تصویر اصلی با ضربه زدن راپید بر روی کاغذ شروع به ایجاد نقطه می کنیم.

pointillism-profile-dots1

 

pointillism-face2

 

pointillism-face-darker1

 

pointillism-dotting1

 

pointillism-details-round-12

 

pointillism-details-round-21

 

pointillism-details-round-31

 

pointillism-big-area1

 

pointillism-blending1

 

نتیجه نهایی کار مانند تصویر زیر خواهد شد

 

pointillism-finished-portrait

منبع: دیزاین تاتس پلاس

 
تعداد بازدید از این مطلب: 1171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 8 بهمن 1398
نظرات

هنر عکاسی

تعداد بازدید از این مطلب: 265
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 8 بهمن 1398
نظرات

آیا در مورد عکاسی مفهومی چیزی شنیده اید؟

بطور کلی عکاسی مفهومی (Conceptual photography) ، به عنوان بخشی از هنر مفهومی یا همان conceptual art، شاخه ای از عکاسی محسوب میشود که هنرمند یک ایده، نگاه  یا مفهوم را از طریق تصویر به رخ مخاطب میکشد. البته ممکن است که عکاسان کمی از فوتوشاپ برای ویرایش این عکس ها استفاده کنند، اما در حقیقت جادوی اصلی در درون عکاس و درون دوربین رخ می دهد. این نوع عکاسی تلفیقی از دنیای واقعی و دنیای مورد نظر عکاس است. 

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569e7d4ea - 38 تصویر مفهومی عالی

 

روبرو شدن با حقیقت تلخ

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056ba68d5a - 38 تصویر مفهومی عالی

 

همیشه در کنار تو

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b983f67 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

بازی شانس

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b89b093 - 38 تصویر مفهومی عالی

فراموشی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b790e01 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

این منم

 

دستم را بگیر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b256072 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b0da108 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

گر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a9dc2bb - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

پایان-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a855734 - 38 تصویر مفهومی عالی

برطرف کردن گذشته

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a724e40 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

من و تو-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a600acc - 38 تصویر مفهومی عالی

بینش

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a4b104f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تلفیق رویایی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a389c1b - 38 تصویر مفهومی عالی

لبه

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a25878f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تنیده در دنیای پیچیده

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a1120a9 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

من می توانم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569fa4f0f - 38 تصویر مفهومی عالی

تنهایی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056bb662d0 - 38 تصویر مفهومی عالی

اصالت من

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c678f9e - 38 تصویر مفهومی عالی

تمومش کنید

 -%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c3defec - 38 تصویر مفهومی عالی

هرطوری که ممکنه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c00154b - 38 تصویر مفهومی عالی

خوشبینی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056beabb02 - 38 تصویر مفهومی عالی

همیشه در انتظار تو هستم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d1b39ff - 38 تصویر مفهومی عالی

مردم بی قلب

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d0adb57 - 38 تصویر مفهومی عالی

تنها راه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cf27b06 - 38 تصویر مفهومی عالی

شجره نامه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cde2e3b - 38 تصویر مفهومی عالی

ترس از مرگ

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cc201d1 - 38 تصویر مفهومی عالی

دیونم کردید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cadce9f - 38 تصویر مفهومی عالی

ریاضیات زندگی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c9b3ce4 - 38 تصویر مفهومی عالی

ثروت کودکی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c8950d5 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

مبارزه با مرگ

 

تعداد بازدید از این مطلب: 758
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 8 بهمن 1398
نظرات

آیا در مورد عکاسی مفهومی چیزی شنیده اید؟

بطور کلی عکاسی مفهومی (Conceptual photography) ، به عنوان بخشی از هنر مفهومی یا همان conceptual art، شاخه ای از عکاسی محسوب میشود که هنرمند یک ایده، نگاه  یا مفهوم را از طریق تصویر به رخ مخاطب میکشد. البته ممکن است که عکاسان کمی از فوتوشاپ برای ویرایش این عکس ها استفاده کنند، اما در حقیقت جادوی اصلی در درون عکاس و درون دوربین رخ می دهد. این نوع عکاسی تلفیقی از دنیای واقعی و دنیای مورد نظر عکاس است. 

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569e7d4ea - 38 تصویر مفهومی عالی

 

روبرو شدن با حقیقت تلخ

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056ba68d5a - 38 تصویر مفهومی عالی

 

همیشه در کنار تو

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b983f67 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

بازی شانس

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b89b093 - 38 تصویر مفهومی عالی

فراموشی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b790e01 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

این منم

 

دستم را بگیر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b256072 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b0da108 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

گر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a9dc2bb - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

پایان-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a855734 - 38 تصویر مفهومی عالی

برطرف کردن گذشته

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a724e40 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

من و تو-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a600acc - 38 تصویر مفهومی عالی

بینش

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a4b104f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تلفیق رویایی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a389c1b - 38 تصویر مفهومی عالی

لبه

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a25878f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تنیده در دنیای پیچیده

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a1120a9 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

من می توانم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569fa4f0f - 38 تصویر مفهومی عالی

تنهایی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056bb662d0 - 38 تصویر مفهومی عالی

اصالت من

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c678f9e - 38 تصویر مفهومی عالی

تمومش کنید

 -%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c3defec - 38 تصویر مفهومی عالی

هرطوری که ممکنه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c00154b - 38 تصویر مفهومی عالی

خوشبینی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056beabb02 - 38 تصویر مفهومی عالی

همیشه در انتظار تو هستم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d1b39ff - 38 تصویر مفهومی عالی

مردم بی قلب

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d0adb57 - 38 تصویر مفهومی عالی

تنها راه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cf27b06 - 38 تصویر مفهومی عالی

شجره نامه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cde2e3b - 38 تصویر مفهومی عالی

ترس از مرگ

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cc201d1 - 38 تصویر مفهومی عالی

دیونم کردید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cadce9f - 38 تصویر مفهومی عالی

ریاضیات زندگی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c9b3ce4 - 38 تصویر مفهومی عالی

ثروت کودکی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c8950d5 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

مبارزه با مرگ

 

تعداد بازدید از این مطلب: 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 14 دی 1398
نظرات

نقاشی سیاه قلم

 



طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم

 

نقاشی سیاه قلم واژه ای است که در میان عوام رواج داشته و منظور از آن استفاده از ذغال و مداد کنته در کشیدن طرح و مخصوصا طراحی چهره می باشد. اینکه این واژه از کی و چگونه ترویج شده و تاریخچه دقیق آن چیست، اطلاعات موثق و کاملی را هنوز نیافته ایم. اما بطور حتم و یقین آموزشهای غیر اصولی و غیر حرفه ای سالهای اخیر، در گسترش و توسعه استعمال غیر کارشناسانه این واژه نقش موثری ایفا کرده است.

 

در قدیم “ذغال مِل” شیوه ای از طراحی با ترکیب مِل و ذغال و با استفاده از قلم مو و بروی بوم بوده است که عمدتا توسط بعضی از شاگردان استاد کمال الملک استفاده می شده است.

 

شاید بتوان گفت که واژه سیاه قلم از آن دوره باب شده است. به هر حال آنچه مسلم است، امروزه، کشیدن طرح با ذغال و ر، که معنای سیاه قلم تصور می گردد، جزو هنر طراحی محسوب شده و در آموزشهای آکادمیک و سیستماتیک دانشگاهی، تعریفی برای واژه سیاه قلم وجود ندارد.

 

مداد، ذغال، مداد کنته، آب مرکب، قلم فلزی و …، همه از وسایل طراحی محسوب می گردند و هنری که حاصل استفاده از آنهاست، “هنر طراحی” نام دارد.

 

تمام وسایل و متریالهایی که در آنها، تُنهای تاریک روشن با کم و زیاد شدن قشر و ضخامت اثر ابزار برروی زمینه بدست میاید و سفیدی و یا رنگ زمینه در تُنهای مورد استفاده نقش ایفا کند، طراحی نام گذاری می گردد.

 

طراحی سیاه قلم وسایل مورد نیاز:

 ۱) مقوای اشتنباخ

۲) مداد کنته (از جنس خوب مثلا فابرکاستل)

۳) محو کن

۴) پودر کف در یا

۵) طرح مناسب برای کشیدن می شه گفت اصلی ترین وسایل سیاه قلم اینها هستن خورده ریز هم داره مثل: تخته شاسی، کاتر، پاکن و ..

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

ذغال مِل شیوه ای از طراحی با ترکیب مِل و ذغال و با استفاده از قلم مو و بروی بوم بوده است

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم از ذغال و مداد کنته در کشیدن طرح و مخصوصا طراحی چهره است

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

تعداد بازدید از این مطلب: 315
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود